1449/ 1. على بن
ابراهيم، از پدرش، از حماد بن عيسى، از ربعى بن عبداللَّه، از مردى، از على بن
الحسين عليهما السلام كه فرمود: «خداى عز و جل پيغمبران را از طينت عليّين[3] آفريد».
حاصل آنكه خدا دلهاى
پيغمبران و بدنهاى ايشان را از آن طينت آفريد، و دلهاى مؤمنان را از آن طينت خلق
فرمود، و خلق بدنهاى مؤمنان را از پستتر از آن قرار داد، و كفار را از طينت
سجّين[4] آفريد، و خدا
دلها و بدنهاى ايشان را از آن آفريد؛ پس در ميان
[1]. و ايمان- به كسر همزه-، در لغت به معنى
گرويدن و تصديق كردن و باور داشتن است، و در حقيقتِ معناى شرعى آن خلافِ بسيار
است، و آنچه از احاديثِ بسيار ظاهر مىشود اين است كه ايمان، تصديق كردن است به
دل، با اقرار به زبان و عمل كردن به اعضا و جوارح و اركان.
و كفر- به ضمّ اول و سكون دويم-،
در لغت به معنى ناگرويدن و ناسپاسى كردن است، و در شريعت، بنابر آنچه اكثر
متكلّمان گفتهاند: عدم ايمان است از كسى كه شأنش آن باشد كه مؤمن باشد.( مترجم)
[2]. و طينت- به كسر اول-، سرشت و آفرينش است.(
مترجم)
[3]. و عليّين- به كسر عين و لام و ياء مشدّدتين،
بقعهاى است در آسمان كه ارواح مؤمنان به سوى آن بالا مىرود. و ضحاك در تفسير
عليّين در سوره تطفيف[/ مطففين]، آيات 18 و 19 گفته است كه: عليّين، سدرة
المنتهى است. و به روايت ابنعباس، لوحى است از زبرجد سبز، معلّق در زير عرش، كه
اعمال ابرار در آن مكتوب است. و بعضى گفته اند كه: آن، علم ديوان خير است كه
فرشتگان، اعمال نيكوكاران را در آن نويسند و درجات پادشاهان بهشت. و هيچيك از اين
معانى در اينجا مناسبتى ندارد، و ظاهر اين است كه مراد از آن، بهشت پنجگانه و
زمين پنجگانه باشد، كه در باب خلق ابدان ائمه و ارواح و دلهاى ايشان گذشت. و آن
طينتى است، از هر طينتى بلندتر و گِلى است، از هر گِلى خوشتر.( مترجم)
[4]. و سجّين- به كسر سين و جيم مشدّد، زيرترين
جايى از دوزخ است. و آن طينتى است، از هر طينتى پستتر وگِلى است، از هر گِلى
بدتر.( مترجم)
نام کتاب : تحفة الأولياء (ترجمه اصول کافي) نویسنده : الأردکاني، محمد علي جلد : 3 صفحه : 7