نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 344
ذكر الهى به جاى[1]
آورد. پس در سعى كردن در بندگى الهى، امساك مورزيد؛ زيرا كه به هيچ چيز از احسان و
ثواب الهى نمىتوان رسيد، مگر به اطاعت اوامر و اجتناب و پرهيز نمودن از چيزهايى
كه خداى تعالى حرام كرده (، خواه آنها (كه به ظاهرِ قرآن حرام كرده- كه حرمتش را
ساير مردم مىتوانند فهميد-، و خواه آنها كه حرمتش از باطنِ قرآن ظاهر مىشود كه
به غير از خازنان علوم ربّانى، كه ائمّه طاهرين- صلوات اللَّه عليهم أجمعيناند-،
كسى بعد از رسول- صلوات اللَّه عليه و آله- عالِم به آنها نيست)؛ زيرا كه خداى
تعالى، در كتاب خود فرموده- و قول الهى، حق و صدق است- فرموده كه: ترك كنيد آنچه
از گناهانْ ظاهر است و آنچه پنهان است. و بدانيد كه آنچه را خداى تعالى فرموده كه
از آن اجتناب كنيد، آن را حرام كرده. و پيروى مكنيد خواهشها و رأىهاى خود را، و
اگر چنين كنيد، گمراه مىشويد؛ زيرا كه گمراهترينِ مردم نزد خداى تعالى، كسى
است كه پيروىِ خواهش و رأى خود كند، نه آن كه خداى تعالى، او را هدايت كرده باشد.
[حد نداشتن ياد و ذكر
الهى]
و در فضيلت دعا و ذكر،
قبل از اين مذكور شد.
و از جمله اخبار كه در
باب ذكرِ كثير واقع[2] شده، روايت
كرده است محمّد بن يعقوب كلينى رضى الله عنه از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام
كه فرمود: هيچ چيز نيست كه او را حدّى و آخرى نباشد كه به آن منتهى شود، مگر ذكر
الهى كه او را حدّى[3] نيست كه به
آن حد، منتهى شود.
و خداى تعالى، نمازى چند
را واجب ساخته. و كسى كه آنها را به جا مىآورد، حدّش همان است. و روزه ماه رمضان
را فرموده. پس كسى كه آن را روزه مىدارد، حدّش همان است. و حج را واجب ساخته، پس
كسى كه حج مىكند، حدّش همان است. پس هر يك از اينها حدّى دارند به غير از ذكر كه
خداى تعالى، به اندكِ آن راضى نشده و از براى آن، نهايتى مقرّر نساخته كه به آن جا
منتهى شود.
بعد از آن، اين آيه را
تلاوت فرمود كه: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً
كَثِيراً*