نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 339
رِشتن مىبود و بعد از آن مىگفت تا آنچه تابيده بودند، باز مىكردند،
و او را «خرقاء مكّه» مىگفتند، و خرقاء، به معنى زن احمق است. و بعضى گفتهاند
كلام، بر سبيل تمثيل وارد شده و مراد آن نيست كه زنى چنين، موجود بوده.
و بدان كه احاديث در باب
وصيّت و نصّ به امامت امير المؤمنين صلى الله عليه و آله و امر به تمسّك به عروة
الوثقاى ولايت اهل بيت عليهم السلام از طُرُق عامّه و خاصّه، بيرون از مرتبه حصر و
احصاست و اكثر عامّه، حديث غدير خُم را روايت نموده و صحيح مىدانند؛ ليكن به جهت
تصحيح مذهب خود، تأويلات فاسده مىنمايند و ابطال تأويلات ايشان، در كتابهاى
امامت، خصوصاً در كتاب شافى سيّد اجلّ، سيّد مرتضى- قدّس اللَّه روحه- مذكور است و
اين مختصر، گنجايش تفصيل آنها ندارد.
[حديث غدير]
و بسيارى از اسانيد حديث
غدير را ابن طاووس رضى الله عنه در كتاب طرائف، و محمّد بن شهرآشوب رحمه الله در
كتاب مناقب، از روايات و كتب عامّه روايت كردهاند.
و از جمله مشاهير عامّه،
ابن عبد البرّ در كتاب استيعاب گفته كه: بُرَيده و ابو هُرَيره و جابر بن عبد
اللَّه و بَراء بن عازِب و زيد بن ارقم، هر يك از ايشان از حضرت پيغمبر صلى الله
عليه و آله روايت كردهاند كه در روز غدير خُم فرمود كه: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ،
فَعَلَىٌّ مَوْلاهُ، اللَّهُمَّ والِ مَنْ وَالاهُ وَعادِ مَنْ عَادَاهُ!».
بعد از آن، گفته كه بعضى
از روات زياده بر «كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ» [را] روايت نكردهاند.[1] و احمد
حنبل- كه از ائمّه مخالفين است-، در مسند خود، چنانچه صاحب طرائف نقل كرده، به
پانزده طريق، اين حديث را روايت كرده و ابن مغازلى شافعى، به دوازده طريق[2] و ابن عقده
حافظ به صد و پنج طريق، ابن شيرويه الديلمى و محمّد بن جرير طبرى به هفتاد و پنج
طريق و صاحب حلية الأولياء و فردوس الأخبار و ثعلبى و غير ايشان به طرق متعدّده،
روايت كرهاند.[3] و صاحب
مشكاة- كه از مشاهير ايشان است-، از احمد حنبل روايت نموده[4] و ابن ابى الحديد، در
شرح نهج البلاغة، در جزء دوازدهم، روايت نموده كه: امير المؤمنين عليه السلام در
رَحبه كوفه در ايّام خلافتِ ظاهر، مردم را به شهادت طلبيد و فرمود كه: هر كس در
وقت برگشتن از حجّة الوداع از حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله شنيده باشد كه
فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَعَلَىٌّ مَوْلاهُ. اللَّهُمَّ والِ مَنْ