نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 323
بخشد و ايشان را به جهنّم برده، انتقام شما را از ايشان
بكِشد. و مىتواند بود كه جزاى شرط مقدّر باشد و مراد آن باشد كه اگر كفر و مُعاقب
شدن ايشان در برابر بدىها و آزارى كه به شما مىرسانند، شما را مسرور مىسازد، پس
شكر الهى به جا آوريد و از صبر و تحمّل خود، دلتنگ مباشيد. يا آن كه: اگر از كفر،
شما را خوش مىآيد و طاقت الهى داريد، [از] آنچه گفتم، اطاعت مكنيد. و بنا بر اين،
مراد از كلام، تهديد خواهد بود و بر اين دو تقدير، «فَتَدَبّروا هذا وَاعْقِلوه»،
ابتداى كلام خواهد بود.
و موافق آنچه در بعضى
نسخههاست كه ذكر كرديم، پيش از لفظ «أمر اللَّه»، كلامى است كه در اواخر وصيّت،
خواهد آمد به اين نحو كه فرموده: «يَعْملُونَ فِى دُولَتِهِمْ بِمَعْصِيَةِ
اللَّهِ وَ مَعْصِيَةِ رَسُولِهِ صلى الله عليه و آله لِيَحِقَّ عَلَيْهِمْ
كَلِمَةُ الْعَذَابِ وَ لَيُتِمَّ أمْرُ اللَّهِ فِيهِمْ الَّذِى خَلَقَهُمْ لَهُ
فِى الأَصْلِ (أصْلِ الْخَلْقِ)» تا آخر آنچه مذكور شد. يعنى: آن جماعت كه
پيشوايان ضلالتاند و در دنيا بر اهل بيت عليهم السلام غالب شدهاند، در دولت خود
به معصيت خداى تعالى و معصيت رسول صلى الله عليه و آله عمل مىكنند از براى آن كه
عذاب الهى بر ايشان، ثابت و لازم شود، و تمام شود[1] امر الهى كه ايشان را
براى آن خلق كرده، كه آن كفر است؛ يعنى كفرى كه در علم الهى بود، ظاهر شود. و در
اين صورت، لفظ «هذا» در كلام گذشته، اشاره به شناختن ائمّه معصومين عليهم السلام و
بطلان ائمّه جور خواهد بود.
و بعد از لفظ «فإن
سَرَّكُم»، كلامى است كه در آخر، مذكور مىشود، به اين نحو كه فرموده: «أنْ
تَكونُوا مَعَ نَبِىِّ اللَّهِ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله وَالرُّسُلِ مِنْ
قَبْلِهِ فَتَدَبَّروا ما قَصَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فِى كِتَابِهِ الْكَرِيمِ
مِمَّا ابْتَلَى بِهِ أنْبِياءُ وَ أتْباعَهُمْ مِنَ الْمُؤْمِنينَ، ثُمَّ سَلَوُا
اللَّهَ تَعالى أنْ يُعْطِيَكُمُ الصَّبْرَ عَلَى الْبَلَاءِ» تا آخر كلامى كه در
آخر، مذكور است؛ يعنى: اگر شما را اين معنى مسرور مىسازد كه با حضرت پيغمبر صلى
الله عليه و آله و انبياى سابق عليهم السلام باشيد، فكر كنيد در حكاياتى كه خداى
تعالى در قرآن مجيد، ذكر[2] كرده از
مبتلا شدن پيغمبران و اتباع ايشان از مؤمنان. بعد از آن، از خداى تعالى سؤال كنيد
كه شما را صبر بر بلا عطا كند.
و شكّى نيست كه ترتيب
كلام به اين طريق، مناسبتر و معنى كلام، ظاهرتر است. و گمان اين حقير آن است كه
اوراق منتسخ[3]، از هم
پاشيده بود[4] و در جمع
كردن، اشتباهى شده. و در دو سه موضع ديگر كه در ترتيبْ اختلاف هست، إن شاء اللَّه
تعالى، اشاره مىكنيم و در زياده و كم، ميان نسخهها اختلافى نيست و همه
متّفقاند.