نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 31
كتاب، هر كدام مزيّت نسبى نسبت به يكديگر دارند. بنا بر اين،
هيچ نسخهاى اصل قرار داده نشد و براى به دست آوردن متنى صحيح از كتاب، به روش
تلفيق نسخهها تصحيح انجام گرفت و موارد اختلاف نسخهها در پاورقى تذكّر داده شد.
ب. روش تحقيق. در تحقيق،
سعى شد تمامى ارجاعات مؤلّف، بازشناسى شده، نشانى آنها داده شود و با توجّه به اين
كه مؤلّف در اغلب موارد، ترجمه روايات را ذكر نموده بود، گاه پيدا كردن اصل روايت،
با دشوارى بسيارى انجام گرفت. علاوه بر آن، مؤلّف در نقل از يك مصدر، نقلهاى آن
مأخذ را به گونهاى آورده كه خواننده، گمان مىكند كه مؤلّف، خود از آن كتابها
استفاده نموده است، و اين، دشوارى كار مصدريابى اين اثر را دو چندان نمود. البته
به هر روى، با مساعدت و همكارى دوستان، تقريباً تمامى مصادر كتاب، با استفاده از
نرمافزار رايانهاى استخراج گرديد و به شكل حاضر، در منظر ارباب نظر، قرار گرفته
است.
تقدير و سپاس
تحقيق و تصحيح و
آمادهسازى اين اثر را مرهون تلاش عدّهاى از پژوهندگان و همكاران گرامى هستيم.
سروران گرامى: حجج اسلام: مهدى مهريزى (دبير علمى كنگره شيخ كلينى) و محمّد حسين
درايتى (مسئول بخش احياء تراث) كه زمينه سازِ اجراى اين طرح و تأمين اعتبارات مالى
و معنوى آن بودهاند. همچنين آقاى مهدى خوشرفتار كه حروفنگارى، صفحهآرايى و
همچنين استخراج فهارس اين اثر را بر عهده گرفتند. آقاى سيّد محمّد دلّال موسوى كه
علاوه بر ويرايش كتاب، مقابله نهايى نسخ و مصدريابى بخش عمدهاى از آن را متقبّل
شدند. حجة الاسلام شعبان نصرتى كه مقابله نسخ و استخراج بخشى از مصادر كتاب را
انجام دادهاند و همچنين محقق توانمند جناب آقاى ابو الفضل عربزاده (مدير
كتابخانه آية اللَّه گلپايگانى)، كه به اعانت ايشان، تصوير دو نسخه از كتاب در
اختيار ما قرار گرفت.
همه اينها به تأييد و
عنايت حضرت بارى تعالى- كه همگان، مديون الطاف بى نهايت او هستيم-، ميسّر و مقدور
گرديده است. اميد كه همه اين تلاشها بتواند خوانندگان را به بارگاه كبريايىاش
نزديك نمايد و به صراط مستقيم، رهنمون گردد. بمنّه و كرمه و إحسانه، إنّه على كلّ
شىء قدير.
و آخر دعوانا أن الحمد
للَّهربّ العالمين
على صدرايى خويى
نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 31