نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 255
كردن ابراء ذمّه از آن كس كه غيبتش كردهاند، اگر ممكن باشد،
آن است كه طلب آمرزش از براى او بكنند، چنان كه شيخ المفيد- قدّس اللَّه روحه- در
مجالس و شيخ طوسى رحمه الله در امالى، از حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله روايت
كردهاند كه فرمود: كفّاره غيبت كردن، آن است كه طلب آمرزش بكنى از براى آن كسى كه
او را غيبت كرده باشى.[1]
[سى و چهارم: ادا
نكردن حقّ ديگران]
سى و چهارم از جمله
كبائر- چنانچه از حديث اعمش و حديث «شرايع» ظاهر مىشود-، حبس كردن حقوق است، بى
عُسر؛ يعنى كسى حقّى بر ذمّه كسى داشته باشد و طلب نمايد و اين شخص را مقدور باشد
اداى آن حق و ادا ننمايد. و چون حبس حق در اصل وصيّت حضرت صادق عليه السلام خواهد
آمد، بعضى اخبار كه در آن باب وارد شده، در شرح آن كلام، مذكور مىشود، إن شاء
اللَّه تعالى!
[سى و پنجم:
كمفروشى]
سى و پنجم از جمله
كبائر- چنانچه از دو حديث مذكورْ ظاهر مىشود-، بخس مكيال و ميزان است؛ يعنى كم
كردن چيزى را از ترازو يا[2] پيمانه، هر
گاه چيزى به كسى فروشند يا اداى دينى نمايند، و حق تعالى در كلام مجيد فرموده كه: «وَيْلٌ
لِلْمُطَفِّفِينَ* الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ* وَ
إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ* أَ لا يَظُنُّ أُولئِكَ أَنَّهُمْ
مَبْعُوثُونَ* لِيَوْمٍ عَظِيمٍ* يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ*
كَلَّا إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ* وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ*
كِتابٌ مَرْقُومٌ»[3] و ترجمه ظاهرش
آن است كه: واى بر مطفّفين (يا «وَيْل» كه موضعى است از جهنّم، يا عبارت از عذاب
شديد است)! مهيّا و آماده است از براى جمعى كه تطفيف مىكند و تطفيفكنندگان،
آنهايند كه هرگاه چيزى پيمانه كنند، وقتى كه از مردم گيرند[4]، تمام با[5] زياده
گيرند و وقتى كه پيمانه كنند يا به ترازو كِشند از براى آن كه به مردم دهند، كم
كنند. آيا گمان ندارند (يا: يقين نمىدانند) اين جماعت كه بعد از مُردن، برانگيخته
خواهند شد از براى روزى عظيم در آن روزى كه مردم، بر پا خواهند ايستاد و از براى
امر پروردگار عالميان، بايد كه منزجر شوند و