نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 197
خواندن است.[1] و سيّد
مرتضى رضى الله عنه در غُرر و دُرَر از ابو عبيده نقل كرده كه: مراد، آن است كه
كسى كه به قرآن از غير مستغنى نشود، از ما نيست و بعضى شواهد بر اين معنى، ذكر
كرده و بعد از آن گفته كه: اگر مراد، ترجيع باشد، محنت عظيم لازم مىآيد؛ زيرا كه
مىبايد كه كسى كه ترجيع به قرآن نكند، از آن حضرت نباشد.[2] و ابن اثير، از ابن اعرابى نقل كرده
كه متعارف عرب، آن بود كه در وقت سوارى و وقتى كه در عرصهاى مىنشستند و در اكثرِ
احوال، به طريق «رُكْبانِى»- كه نوعى است از غنا-، خوانندگى مىكردند و چون قرآن
نازل شد، حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله خواست كه ايشان، عادت به قرآن به جاى
خوانندگى به طريق رُكبانى كنند.[3] و از آنچه
مذكور شد، جواب شبهههاى ديگر كه در باب اباحت غنا، مطلقاً، يا در خصوص قرآن به
آنها مستند شوند، ظاهر مىشود.
[ردّ احاديث جواز غنا
به روش اخباريان]
و امّا جواب از استدلال
بر اباحت غنا به احاديثى كه سابقاً مذكور شد، بنا بر طريقه جمعى كه به اخبارْ عمل
مىكنند و به اقوال علما و سند احاديث، كار ندارند، پس مىگوييم: اگر مدّعا، اباحت
مطلق غنا باشد، پس شكّى در آن نيست كه مخالف ضرورت دين شيعه است و اين چنين
دعوىاى، موافق احاديث و اتّفاق علما، موجب خروج از دين و ايمان است.
و اگر مراد ايشان، اباحت
نوعى از انواع غنا باشد، سواى آنچه مذكور شد، پس منعها و وجوه ضعف دلالت احاديث
سابقه بنا بر اين طريقه نيز متوجّه است و در آنچه به حَسَب متن احاديث وارد بود،
فرقى نيست و تفاوتى كه هست، به اعتبار سند است كه اصحاب اين مسلك، همه اين احاديث
را صحيح مىدانند. پس همه، قول معصوم- سلام اللَّه عليهم- است.
[جمع ميان اخبار]
پس قطع نظر از وجوه
سابقه كه در ضعف دلالتْ مذكور شد، طريق جمع ميانه اخبار [ى] كه به حَسَب ظاهر
متعارض باشند، از ائمّه معصومين عليهم السلام وارد شده، چنانچه كلينى و ابن بابويه
و شيخ