نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 147
و از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده كه: اگر
مردم ترك حج كنند، بر حاكم لازم است كه ايشان را جبر كند كه به حج روند و در آن جا
بمانند و اگر ترك زيارت حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله كنند، ايشان را جبر كند
كه[1] به زيارت
روند و در مدينه بمانند و اگر خرجى نداشته باشند، از بيت المال مسلمانان، به ايشان
چيزى بدهد.[2] و ظاهر اين
حديث، آن است كه توطّن جمعى در مكّه و مدينه، به جهتِ معمورى اين دو بَلَده طيّبه
و همچنين، رفتن جمعى از مردم به زيارت حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله يا هر كه
مستطيع باشد، واجب باشد.
و ابن بابويه رحمه الله
در باب زيارت ائمّه عليهم السلام از حضرت امام رضا عليه السلام روايت كرده كه
فرمود: هر امامى را عهدى و پيمانى در گردنِ دوستان و شيعيان او هست، و از جمله تمام
نمودن وفا به آن عهد، زيارت قبور ايشان است. پس كسى كه ايشان را از روى رغبت و
تصديق به آنچه در باب زيارت فرمودهاند، زيارت كند، ائمّه، شفيع او خواهند بود در
روز قيامت.[3] و در چند
حديث، وارد شده كه كسى كه صاحب مال باشد و از جهت پيرى يا بيمارى يا مانعى ديگر به
حج نتواند رفت، مىبايد كه كسى را به نيابت خود به حج فرستد[4] و در بعضى احاديث، چنين است كه: شخصِ
پريشانى[5] را بفرستد
كه حج نكرده باشد.[6] و كلينى
رحمه الله از اسحاق بن عمّار روايت كرده كه گفت: به خدمت حضرت امام جعفر صادق عليه
السلام عرض نمودم كه: مردى در باب رفتن به حج، با من مشورت كرد و او مردى ضعيف
الحال، يعنى صاحب مال يا قوت بسيار نبود. پس من به او گفتم كه: به حج مرو. حضرت
فرمود كه: چه بسيار سزاوارى تو به آن كه يك سال بيمارى بكشى! بعد از آن، يك سال
بيمار بودم.[7] و در
احاديث، وارد شده كه: كسى كه حج را از براى مطلبى از مطالب دنيا تأخير مىكند، حاج
برمىگردند و كار او ساخته نشده. و وارد شده كه: گناه آدمى، مانع مىشود از توفيق
رفتن به حج.
[نوزدهم: انكار حقّ
اهل بيت عليهم السلام]
نوزدهم از جمله كبائر-
چنانچه در حديث عبد الرحمان بن كثير وارد شده-، انكار حقّ اهل البيت عليهم السلام
است[8] و شك نيست
كه معرفتِ حقّ ايشان، از اصول ايمان و انكارش كفر است و در
[1]. الف:-« به حج روند و در آن جا بمانند و اگر
ترك زيارت حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله كنند، ايشان را جبر كند كه».