نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 112
سابق، اشاره شد.
و ديگر آن كه محض تساوى
خوف و رجا، كافى نيست؛ زيرا كه تساوى با وجود قوّت و ضعف و توسّط حال هر دو متحقّق
مىشود؛ بلكه امرى ديگر هم در كار است كه آن، عبارت از قوّتِ خوف و قوّتِ رجاست.
يعنى هر دو در مرتبه كمال، بايد كه بر ديگرى رجحان و زيادتى نداشته باشند و حالِ
مؤمن در ميان خوف و رجا، بايد كه مثل حلقهاى باشد كه دو ريسمان بر او بسته، دو
صاحب قوّت، آن را كِشند و آن حلقه در ميان ايشان، سكون و استقرار تمام داشته باشد
و اگر بالفرض، يكى دست بردارد، به سرعت تمام، به طرف ديگر رود. پس اگر به جانب
اعمالى كه از طرف خوف مىكِشد، نظر كند، غير عذاب، چيزى نبيند و خود را چنان بيند
كه گويا در جهنم، معذّب است، و اگر ملاحظه كَرَم نمايد كه از جانب رجا جاذب است،
خود را در بهشت و نعيمِ مخلّد بيند و با ملاحظه طرفين، ميل به هيچ طرف نداشته
باشد. و ميل به طرف خوف، عبارت از يأس و نااميدى از رحمت الهى است- كه از جمله
كبائر است- و ميل به طرف اميد، ايمنى از غضب الهى است كه آن نيز در سِلك كبائر
است.
و ابن بابويه رضى الله
عنه در كتاب أمالى، از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: اميد
به خداى تعالى، به حدّى داشته باش كه باعث جرئت بر معاصى الهى نشود، و خوف به
مرتبهاى داشته باش كه تو را از رحمت او نااميد نسازد.[1] و بدان كه احتمالاتى كه در باب فرق
ميانه خوف و يأس، و رجا و اغترار مذكور شد، با يكديگر منافات ندارند و مىتواند
بود كه هر يك از امور سابقه، جزء معنى خوف و رجا باشند، و مىشود كه در كمال
ايشان، مأخوذ باشند، و مىتواند بود كه بعضى از مقوّمات و بعضى از متمّمات باشند.
و اللَّه تعالى يعلم!
[خوف از خدا]
و از جمله امورى كه باعث
رجا و محلّ نزول رحمت الهى است، يكى خوف است. و احاديث در باب جمعى كه به سبب خوف،
از غضب و عذاب نجات يافتهاند، بسيار است. از آن جمله، ابن بابويه رحمه الله در
كتاب أمالى، از حضرت على بن الحسين عليه السلام روايت كرده كه: در بنىاسرائيل،
مردى نبّاش بود كه كار او شكافتن قبر و كفندزدى بود. يكى از همسايگانِ او بيمار
شد و ترسيد كه بعد