نام کتاب : منهج اليقين (شرح نامه امام صادق عليه السلام به شيعيان) نویسنده : گلستانه، سید علاء الدین جلد : 1 صفحه : 102
[
گناهان
كبيره و صغيره
]
و إيَّاكُمْ وَ مَا
نَهَاكُمْ عَنْهُ أنْ تَركَبُوهُ.
يعنى: حذر و پرهيز
نماييد از ارتكاب چيزهايى كه خداى تعالى، شما را از آنها نهى فرموده.
و مراد از آن چيزهايى كه
خداى تعالى نهى فرموده، مىتواند بود كه اعمّ از صغائر و كبائر باشد؛ زيرا كه نهى
رسول و ائمّه- صلوات اللَّه عليهم-، نهى الهى است، و مىتواند بود كه مخصوصِ كبائر
باشد.
و در منقسم شدن گناه به
صغيره و كبيره، و همچنين در تفسير اين دو قِسم، ميانه علما اختلاف واقع شده. جمعى
بر آن رفتهاند كه همه گناهى، كبيره است، به جهت آن كه همه در معنى مخالفت الهى
شريكاند و مخالفت، بزرگ و كوچك نمىباشد. و گفتهاند كه اطلاق كبيره و صغيره بر
گناهان، امرى است اضافى؛ يعنى گناهى را كه با ديگرى بسنجيم، مىتواند كه نسبت به
او كبيره باشد و نسبت به گناهى ديگر، صغيره. مثلًا بوسيدن زن نامحرم نسبت به زنا
كردن، صغيره است و نسبت به نظر كردن از روى شهوت، كبيره است. و همچنين، غصب كردن
يك درهم، نسبت به غصب نصفِ درهم، كبيره است و نظر به غصب مالِ بسيار، صغيره است.
و شيخ طبرسى رحمه الله
در تفسير مجمع البيان، اين قول را به جميع علماى شيعه، نسبت داده. و از عامّه،
جمعى به اين قول، قائل شدهاند، مثل ابن عبّاس و جمعى از مفسّرين. و اين مذهب، به
حَسَب ظاهر، دليلى ندارد؛ بلكه ظاهرِ آيه و احاديث، آن است كه گناه بر دو قِسم
باشد و اگر كسى از كبائر اجتناب نمايد، صغائر را خداى تعالى، به فضل عميم خود
ببخشد، چنانچه فرموده: «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ
عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيماً».[1] و اگر چه مخالفتِ [خداى] بزرگ، بزرگ
است؛ امّا معصيت بنده حقير، در جنب كَرَم او حقير است و اگر مخالفت، مقتضاى حكمت
نمىبود، همه را مىبخشيد و از براى بخشيدن بسيارى از كبائر، مثل اسباب توبه و
شفاعت و اعمال خير، اسباب مقرّر فرموده.
و گمان اين حقير، آن است
كه نسبت دادن اين مذهب به علماى شيعه، از راه اشتباهى است كه شيخ طبرسى رحمه الله
در فهميدن عبارت تبيان شيخ طوسى- قدّس اللَّه روحه- نموده؛ زيرا كسى كه در