نام کتاب : الگوى مصرف از نگاه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 8
همان طور كه در سخنان ايشان اشاره شده، اصلاح الگوى مصرف، فقط يك مسئله اقتصادى نيست؛ بلكه ابعاد فرهنگى و اجتماعى نيز دارد.[1] اصلاح الگوى مصرف، مىتواند به خودسازى انسان و مهار تمايلات غريزى او مانند: خودخواهى، حرص، طمع و تجملگرايى كمك كند و با رياضت اختيارى، موجب شكوفايى معنوى انسان گردد. از اين رو، همه پيروان قرآن و علاقهمندان به پيشرفت و بالندگى اقتصادى، فرهنگى و اجتماعى ملّت ايران، بايد همه توان خود را به كار گيرند تا حركت مباركى كه با نامگذارى سال جارى آغاز شده، هر چه بيشتر تقويت شود.
بىترديد، نخستين گام در جهت تقويت اين حركت و پاسخگويىِ مثبت به اين دعوت سرنوشتساز، آشنايى دقيق با الگوى مصرف از نگاه قرآن و احاديث اسلامى است.
گفتنى است كه در قرآن و احاديث اسلامى، چيزى تحت عنوان «الگوى مصرف» به طور مستقل، مطرح نشده است؛ امّا با ملاحظه و جمعبندى آيات و رواياتى كه در باره انفاق، نفقه، قصد، اقتصاد، قناعت، تقدير در معيشت، اسراف، تبذير، اتراف و همانند آنها آمده، مىتوان ديدگاه اسلام را در باره الگوى مصرف، استنباط كرد.
كتاب الگوى مصرف از نگاه قرآن و حديث، براى نخستين بار و با نظمى نوين، آيات و رواياتى را كه با تأمّل در آنها، رهنمودهاى اسلامى در باره الگوى مصرفْ قابل ارائهاند، بررسى كرده است.
تأمّل در اين آيات و احاديث، نشان مىدهد كه رهنمودهاى اسلام در باره الگوى مصرف، در واقع، همان راهكارهاى عقل و منطق براى
[1] سخنرانى معظم له در تاريخ 1/ 1/ 1388 در آستان قدس رضوى.
نام کتاب : الگوى مصرف از نگاه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 8