responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 9  صفحه : 419

3 / 1 ـ 2

همتايى با قرآن

الف ـ حديث ثقلين ، به روايت پيروان اهل بيت عليهم السلام

194.امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا فرمود: «من دو چيز گران سنگ در ميان شما بر جاى مى گذارم: كتاب خدا، و عترتم اهل بيتم». اهل بيت او ، ما هستيم.

195.عيون أخبار الرضا عليه السلام ـ به نقل از ريّان بن صلت ـ :امام رضا عليه السلام در مجلس مأمون در مرو حاضر شد. جمعى از دانشمندان عراق و خراسان ، در آن مجلس گرد آمده بودند... . مأمون گفت: عترت پاك، كيان اند؟ امام رضا عليه السلام فرمود: «همانان كه خداوند در كتاب خود ، از ايشان ياد كرده و فرموده است: «خداوند خواسته است كه پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملاً پاك گرداند» و همانان كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: من در ميان شما ، دو چيز گران سنگ بر جاى مى نهم: كتاب خدا و عترتم [1] اهل بيتم. بدانيد كه اين دو ، هرگز از يكديگر جدا نمى شوند تا در كنار حوض [كوثر] بر من وارد شوند. پس مراقب باشيد كه پس از من ، چگونه با آن دو ، رفتار مى كنيد. اى مردم! به آنان چيزى نياموزيد ؛ چرا كه آنان از شما داناترند ».

196.امام باقر عليه السلام : از پند خداوند ، بهره مند شويد و به كتاب او چنگ زنيد؛ زيرا آن ، رساترين پند و خوش فرجام ترينِ چيزها در قيامت است. خداوند ، حجّت قرار داده است ، بنا بر اين، آن كه هلاك شود ، با وجود دليل روشن هلاك مى شود و آن كه زنده بماند ، با وجود دليل روشن زنده مى ماند. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پيامى را كه به خاطر آن فرستاده شده بود ، ابلاغ كرد. پس به وصيّت او و دو چيز گران سنگى كه پس از خود در ميان شما بر جاى نهاد ـ يعنى كتاب خدا و اهل بيتش ـ ، بچسبيد؛ دو چيزى كه هر كس به اين دو چنگ در زند ، گم راه نمى شود و هر كس آنها را وا گذارد ، به راه راست نمى رود.


[1] عترت ، عبارت است از فرزندان مرد و نسل او. از همين رو ، نسل پيامبر صلى الله عليه و آله از على و فاطمه عليهماالسلام را «عترت محمّد» ناميده اند. از اميرمؤمنان عليه السلام پرسيدند: عترت ، كيان اند؟ فرمود: «من و حسن و حسين و نُه امامِ از نسل حسين، كه نهمينِ آنان ، مهدى و قائم ايشان است» (مجمع البحرين: ج 2 ص 1160 مادّه «عتر»).

نام کتاب : دانشنامه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 9  صفحه : 419
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست