responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 12  صفحه : 203

82.تهذيب الأحكام ـ به نقل از منصور بن حازم ـ :از او (امام صادق يا كاظم عليهماالسلام) شنيدم كه مى فرمود : «هر كس سال بر او بگذرد و قبر حسين عليه السلام را زيارت نكند، خداوند، از عمرش يك سال مى كاهد و اگر بگويم كه يكى از شما سى سال پيش از اَجَلش مى ميرد، به يقين، راست گفته ام. اين، بِدان جهت است كه شما زيارت او را ترك مى كنيد . بنا بر اين ، زيارت او را ترك نكنيد تا خداوند، عمرهايتان را طولانى و روزى هايتان را زياد كند، و هر گاه زيارت او را ترك نموديد، خداوند از عمرهايتان و روزى هايتان مى كاهد. پس در زيارتش از يكديگر سبقت بگيريد و آن را ترك نكنيد ؛ چرا كه حسين بن على عليهماالسلام براى شما نزد خداى متعال و پيامبرش و نزد على و نزد فاطمه ـ كه درود خدا بر همه ايشان باد ـ گواه است» .

6 / 9

و اين چند عامل «خدا آنچه را بخواهد، محو يا اثبات مى كند ، و اصل كتاب، نزد اوست» ـ :

83.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در باره اين سخن خداى متعال :صدقه و كار نيك و صله رحم و نيكى به پدر و مادر ، بدبختى را به سعادتمندى تبديل مى كنند ، عمر را افزايش مى دهند ، و از مرگ هاى بد، جلوگيرى مى كنند .

84.الأمالى ، شجرى ـ به نقل از اوزاعى ـ :وارد مدينه، شهر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شدم و گفتم : اين جا از فقيهان ، چه كسانى هستند؟ گفتند : محمّد بن مُنكَدِر ، محمّد بن مبشّر ، و محمّد بن على (يعنى على بن الحسين بن على بن ابى طالب عليهم السلام ). پيش خود گفتم : براى آغاز كردن، هيچ يك از اينها، از فرزند پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شايسته تر نيست . پس نزد او (امام باقر عليه السلام ) آمدم و گفتم : اى فرزند پيامبر خدا! مرا درباره اين سخن خداوند عز و جل آگاه ساز : «خدا آنچه را بخواهد، محو يا ثبت مى كند ، و اصل كتاب، نزد اوست» . فرمود : «پدرم از جدّم از على عليه السلام ، به من خبر داد كه او از پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد و پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : اى على! همانا تو را به اين [آيه] بشارت مى دهم كه تو امّت مرا پس از من، بشارت دهى ، و آن : صدقه دادن به طرز درست آن ، نيكى به پدر و مادر ، كار نيك ، و صله رحم است كه بدبختى را به سعادتمندى تبديل مى كند ، عمر را افزايش مى دهد و از مرگ هاى بد، جلوگيرى مى نمايد » .

نام کتاب : دانشنامه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 12  صفحه : 203
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست