نام کتاب : دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 10 صفحه : 499
در مورد اقامت در مكّه نيز شمارى از فقها ، به دلايلى مانند حفظ احترام خانه خدا و تداوم شور و شوق زائر ـ كه در برخى احاديث آمده ـ ، به كراهتِ اقامت و توطّن در آن ، فتوا داده اند . [1] اين گونه روايات ، اگر از نظر سند هم اعتبار لازم را نداشته باشند ، از آن جا كه منطبق با عقل و اعتبارند ، توجّه عملى به آنها ضرورى است ؛ زيرا اقامت دائم ، علاوه بر اين كه از شور و شوق و حضور قلب زائر مى كاهد و بدين سان ، تحقّق اهداف زيارت ، كم رنگ مى گردد ، مشكلات اقتصادى و اجتماعى فراوانى را به همراه خواهد داشت . به سخن ديگر ، جمع ميان اقامت دائم و حضور همگانىِ زائران از سراسر جهان در مكّه يا حرم امام حسين عليه السلام ، عملاً امكان پذير نيست و لازمه توصيه به حضور همگانى در اين گونه اماكن ، مطلوب نبودن اقامتِ دائم است .
[1] ر . ك : ج 9 ص 333 (بخش يازدهم / درآمد) .[2] ر . ك : ج 11 ص 7 (فصل سوم : بركات زيارت امام حسين عليه السلام) .[3] به اين موضوع در تحليلى مستقل ، خواهيم پرداخت (ر.ك : ج 11 ص 101 «فصل چهارم / پژوهشى در باره ارزش زيارت امام حسين عليه السلام») .[4] ر. ك: ص 467 (فصل دوم : تأكيد فراوان بر زيارت امام حسين عليه السلام و هشدار شديد در باره ترك آن).[5] بر اساس گزارش خبر گزارى ها در سال 1378 ش (1429 ق) در ايّام عاشورا ، حدود ده ميليون نفر به زيارت آن امام عليه السلام شتافته اند .[6] ر . ك : ج 11 ص 150 ح 3178 و 3179 .[7] ر.ك : جواهر الكلام : ج 20 ص 70 .
نام کتاب : دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 10 صفحه : 499