نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 850
استطراد
استطراد
(ذکر کلامى به مناسبت مقام، بدون اقتضاى
ضرورت)
«استطراد» از انواع اسلوب بديعى قرآن و يکى از اسباب تناسب آيات، و در
اصطلاح بهاين معنا است که ساختار کلام به گونهاى باشد که از آن، کلام ديگرى لازم
آيد؛ هرچند آن کلام، مقصودبالذات نباشد و بالعرض آمده باشد؛ مانند:((يَا بَنِى آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا
يُوَارِى سَوْءَاتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِكَ خَيْرٌ) ؛ )اى
فرزندان آدم در حقيقت ما براى شما لباسى فرو فرستاديم كه عورتهاى شما را پوشيده مىدارد
و [براى شما] زينتى است و[لى] بهترين جامه [لباس] تقوا است (اعراف// 26) .
زمخشرى مىگويد: اين آيه از باب استطراد است؛ زيرا آيات قبل درباره آشکار
شدن اندام (عورت) آدم و حوا و پوشاندن آن با برگهاى درختان بهشتي، نازل شد، بنابراين،
خداوند براى گوشزد اين نعمت (حفظ آبروى انسان از تحقير و اهانت با خلق لباس و پوشش)
اين آيه را استطراداً آورده است؛ يعنى لازمه آيات قبلى، آوردن اين آيه بود؛ نه اينکه
اين آيه مقصود بالذات باشد.
زرکشى در البرهان استطراد را اين گونه تعريف مىکند: «التعريض بعيب انسان
بذکر عيب غيره؛ آشکار کردن عيب شخصى با بيان عيب ديگري».
[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد3;صفحه 300
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه 373و284
[3]باقلاني ، محمد بن طيب ، 338 - 403ق.;اعجازالقرآن;صفحه
103
[4]بستاني ، بطرس ، 1898 - 1969;محيط المحيط
قاموس مطول للغة العربية;صفحه 547
[5]معرفت ، محمد هادي ، 1309 -1385.;التمهيد
فى علوم القرآن;جلد5;صفحه 90
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 850