responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 648

ادات انتهاي غايت

ادات انتهاي غايت

(ادات بيانگر پايان مقصود)

«انتهاى غايت» يعنى پايان مقصود. برخى از اين ادوات در قرآن عبارتند از:

1. الي: که حرف جر است و معانى متفاوتى دارد که مشهورترين معناى آن انتهاى غايت است؛ اعم از غايت مکانى؛ مثل:((سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى...) ؛ )منزه است آن [خدايى] كه بنده‌اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى... (اسراء// 1) .

و غايت زماني؛ مثل:((... ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّيَامَ إِلَى الَّليْلِ...) ؛ )سپس روزه را تا [فرا رسيدن] شب به اتمام رسانيد (بقره// 187) .

و چيزى غير از زمان و مکان؛ مانند: (... وَالْأَمْرُ إِلَيْكِ فَانظُرِى مَاذَا تَأْمُرِينَ) ؛ و[لى] اختيار كار با توست بنگر چه دستور مى‌دهى (نمل// 33) .

2. حتّى: مانند:((... وَلاَ يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىَ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ...) ؛ )و آنان پيوسته با شما مى‌جنگند تا اگر بتوانند شما را از دينتان برگردانند (بقره// 217) .

در انتهاى غايت مستفاد از «الي» و «حتّي» تفاوت‌هايى وجود دارد که در منابع مربوط آمده است.


[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد4;صفحه 272و232
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد2;صفحه (226-294)و191
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 648
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست