نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 562
احتمال عطف و استيناف
احتمال عطف و استيناف
(يکى از اسباب اجمال در آيات)
«احتمال عطف و استيناف» يکى از اسباب اجمال است؛ مانند:((وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ
فِى الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا)…) ؛ با آنكه تاويلش را جز خدا و ريشهداران
در دانش كسى نمىداند [آنان كه] مىگويند ما بدان ايمان آورديم همه [چه محكم و چه متشابه]
از جانب پروردگار ماست (آل عمران// 7) .
در اين آيه دو احتمال وجود دارد: 1. عطف «الراسخون» بر «الله»؛ 2. استيناف
(مبتدا بودن آن) .
بنابر احتمال اول، تأويل آيات متشابه را غير از خدا، راسخون در علم هم
مىدانند. و بنا بر احتمال دوم، تأويل متشابهات را فقط خدا مىداند.
اغلب اهلسنّت طرفدار استيناف (قول دوم) هستند؛ ولى مشهور شيعه و بعضى
از اهلسنّت و به ويژه بعضى از بزرگترين نحويان قديم و جديد، طرفدار عطف (قول اول)
هستند.
[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد2;صفحه 212
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه 60و5
[3]صالح ، صبحي ، 1926 -;مباحث فى علوم القرآن;صفحه
282
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 562