responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 491

آيه مناجاة

آيه نجوا

(آيه مناجاة)

(آيه 12 مجادله، در باره درگوشى صحبت کردن با پيامبر (ص) )

به آيه 12 سوره مجادله «آيه نجوا» يا «آيه مناجات» مى‌گويند:((يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ذَلِكَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَأَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ) ؛ )‌اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد هرگاه با پيامبر [خدا] گفتگوى محرمانه مى‌كنيد پيش از گفتگوى محرمانه خود صدقه‌اى تقديم بداريد اين [كار] براى شما بهتر و پاكيزه‌تر است و اگر چيزى نيافتيد بدانيد كه خدا آمرزنده مهربان است .

مفسّران در شأن نزول اين آيه گفته‌اند که جمعى از ثروتمندان خدمت پيامبر (ص) مى‌آمدند و با او نجوا مى‌کردند. اين کار مايه نگرانى فقرا و امتيازى براى ثروتمندان بود. اين‌جا بود که آيه نازل شد و به آنان دستور داد پيش از نجوا با پيامبر (ص) صدقه‌اى به مستمندان بپردازند. اغنيا نيز وقتى چنين ديدند، از نجوا خوددارى کردند.

غالب مفسران شيعه و سنى نوشته‌اند اميرمؤمنان على (ع) تنها کسى بود که به اين آيه عمل کرد، و اين فضيلتى بزرگ براى حضرت على (ع) است که داستان آن در بيشتر کتاب‌هاى تفسيرى و حديثى آمده است. با اين که حضرت على (ع) در زمره ثروتمندان اصحاب پيامبر (ص) نبود و زندگى ساده و زاهدانه‌اى داشت، براى احترام به اين حکم الهى در مدت کوتاه عمر اين آيه چند بار صدقه داد و مسائل ضرورى را از طريق نجوا با پيامبر (ص) در ميان نهاد.

يکى از اهداف تشريع اين حکم، جلوگيرى از گفت‌و‌گوهاى غيرضرور با پيامبر (ص) و رهبر جامعه بود که وقت ارزشمند او را با نجوا نگيرند. البته پس از تأمين اين هدف، اين آيه با آيه پس از آن (آيه 13 همين سوره) نسخ شد.


[1]سبحاني ، جعفر ، 1308 -;الايمان والكفرفى الكتاب والسنة;جلد1;صفحه 252
[2]مكارم شيرازي ، ناصر ، 1305 -;تفسير نمونه;جلد23;صفحه 447
[3]جمعي از محققان;مجله رسالة القرآن(فصلنامه);جلد19;صفحه 189
[4]معرفت ، محمد هادي ، 1309 -1385.;آموزش علوم قرآن;جلد2;صفحه 362
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 491
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست