نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 4797
وقف اَتمّ
وقف اَتمّ
(وقف بين دو جمله فاقد ارتباط معنايى)
«وقف» و «ابتدا» در يک تقسيم به چهار قسم «تام، کافي، حسن و قبيح» تقسيم
مىشوند. مصاديق هر يک از اين اقسام نيز به حسب تماميت يا عدم تماميت معنا و فساد معنا،
شدت و ضعف مييابند و بر همين اساس، در علم قرائات با اصطلاحاتى شبيه وقف اتم، شبه
تام، احسن، شبه حسن، اکفي، اقبح و… روبهرو مىشويم که همگى
بيانگر شدت و ضعف و تفاضل در اقسام چهارگانه وقف هستند.
وقف اتمّ از اقسام وقف اختيارى و در جايى است که بين بخش اول و دوم، علاوه
بر استقلال و عدم علاقه نحوى و لفظي، ارتباط معنايى نيز نباشد؛ مثل وقف بر((مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ))که با جمله بعدى ارتباط معنايى ندارد.
نيز ر.ک: وقف تام.
[1]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه (290-292)
[2]ابن جزري ، محمد بن محمد ، 751 - 833ق.;النشرفى
القراءات العشر;جلد1;صفحه (227-230)
[3]حسيني شاه مرادي،قدرت الله;چهل حديث منتخب
در آستان قرآن;صفحه 85
[4]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد1;صفحه 354
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 4797