نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 4793
وعيد
وعده و وعيد
(وعيد)
(وعده خير و وعده شرّ در قرآن)
وعده و وعيد از اقسام خبر است. «وعد» در لغت به معناى وعدهدادن براى انجام کارى در زمان يا مکان مشخص
در آينده است. وعده خير را «وعد» و تهديد و وعده شرّ را «وعيد» مينامند.
بعضى معتقدند وعده خير يا شرّ را «وعد» مىنامند، و اگر منظور فقط شرّ
باشد، آن را «وعيد» مىگويند.
در قرآن کريم نيز «وعد» هم براى خير و هم براى انذار از شرّ به کار رفته
است؛ اما وعيد، مختص انذار از شرّ و عاقبت بد است.
مثال وعد:
1.((وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ
وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ) ؛ )خدا كسانى
را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند به آمرزش و پاداشى بزرگ وعده داده است
(مائده// 9) ؛
2.((وَعَدَ الله الْمُنَافِقِينَ
وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا) ؛ )خدا به
مردان و زنان دو چهره و كافران آتش جهنم را وعده داده است در آن جاودانهاند
(توبه// 68) .
مثال وعيد:((... كُلٌّ كَذَّبَ
الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعِيدِ) ؛ )همگى فرستادگان [ما] را به دروغ گرفتند و [در نتيجه]
تهديد [من] واجب آمد (ق// 14) .
مثال وعد و وعيد در سياق آيات قرآن:(سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِى الْآفَاقِ وَفِى أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ
لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ) ؛ به زودى نشانههاى خود را در افقها[ى گوناگون] و
در دلهايشان بديشان خواهيم نمود تا برايشان روشن گردد كه او خود حق است (فصلت//
53) .
مثال وعيد:((... وَسَيَعْلَمُ
الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ) ؛ )و كسانى كه ستم كردهاند
به زودى خواهند دانست به كدام بازگشتگاه برخواهند گشت (شعرا// 227) .
[1]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه 260
[2]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;قرآن ثقل
اكبر;صفحه 206
[3]راغب اصفهاني ، حسين بن محمد ، - 502ق;المفردات
فى غريب القرآن;صفحه 548
[4]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد2;صفحه 321
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 4793