responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 4579

مقيّد

مقيّد

(لفظ دالّ بر ماهيتى مقيَّد و مشروط)

«مقيَّد» در مقابل «مطلق»، لفظى است که معناى شايع بالفعل نداشته باشد؛ با اين‌که بالذات قابليتِ داشتن چنين معنايى را دارد؛ به عبارت ديگر، لفظى که بى هيچ قيدى بر ماهيت دلالت کند، آن را «مطلق» گويند، و اگر قيدى با آن بود، آن را «مقيَّد» مى‌نامند؛ مانند:

1. شهادتِ مقيَّد به عدالت در (شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ)((مائده// 106) و)(وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِّنكُمْ)((طلاق// 2) . )

در اين آيات، شهادت در حال وصيت و شهادت در حال طلاق، به «عدالت» مقيّد شده است.

2. (وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً) (آل‌عمران// 97) .

در اين آيه، وجوب حج به «استطاعت» مقيّد شده است.

نيز ر.ک: مطلق.


[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد2;صفحه (15-17)
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه 101
[3]مظفر ، محمد رضا ، 1904 - 1964م.;اصول الفقه;جلد1;صفحه 167
[4]مشكيني ، علي ، 1300 -1386.;اصطلاحات الاصول;صفحه 236
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 4579
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست