responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 4347

مساوات (ادبيات)

مساوات (ادبيات)

(اداى مقصود با الفاظ مساوىِ عبارات متعارف)

از انواع اسلوب معانى، «مساوات» است که در مقابل «ايجاز» و «اطناب» قرار دارد. ايجاز، اداى مقصود به کمتر از عبارت متعارف، و اطناب، اداى مقصود به بيشتر از عبارت متعارف است.

سکاکى و برخي ديگر درباره وجود واسطه‌اى به نام مساوات ميان ايجاز و اطناب گفته‌اند: مساوات واسطه ميان ايجاز و اطناب است؛ ولى نه مذموم است و نه ممدوح؛ زيرا مساوات کلام متعارفى است مانند آن‌چه از عامه مردم صادر مى‌شود که در مقام بلاغت نيستند.

ابن‌اثير و عده‌اى گفته‌اند: ميان ايجاز و اطناب واسطه‌اى نيست؛ زيرا ايجاز، اداى مقصود با لفظ غيرزائد، و اطناب، اداى مقصود با لفظ زائد است.

برخى براى مساوات، اين آيه را مثال آورده‌اند:((وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ...))(فاطر// 43) .


[1]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه (179-181)
[2]بستاني ، بطرس ، 1898 - 1969;محيط المحيط قاموس مطول للغة العربية;صفحه 958و557و444
[3]باقلاني ، محمد بن طيب ، 338 - 403ق.;اعجازالقرآن;صفحه 89
[4]معرفت ، محمد هادي ، 1309 -1385.;التمهيد فى علوم القرآن;جلد5;صفحه (572-577)
[5]بستاني ، بطرس ، 1898 - 1969;محيط المحيط قاموس مطول للغة العربية;صفحه (958-33)و557و444
[6]علوي مقدم ، محمد ، 1311 -;درقلمروبلاغت;صفحه 721
[7]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;قرآن ثقل اكبر;صفحه 237
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 4347
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست