نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 4347
مساوات (ادبيات)
مساوات (ادبيات)
(اداى مقصود با الفاظ مساوىِ عبارات متعارف)
از انواع اسلوب معانى، «مساوات» است که در مقابل «ايجاز» و «اطناب» قرار دارد. ايجاز، اداى مقصود
به کمتر از عبارت متعارف، و اطناب، اداى مقصود به بيشتر از عبارت متعارف است.
سکاکى و برخي ديگر درباره وجود واسطهاى به نام مساوات ميان ايجاز و اطناب
گفتهاند: مساوات واسطه ميان ايجاز و اطناب است؛ ولى نه مذموم است و نه ممدوح؛ زيرا
مساوات کلام متعارفى است مانند آنچه از عامه مردم صادر مىشود که در مقام بلاغت نيستند.
ابناثير و عدهاى گفتهاند: ميان ايجاز و اطناب واسطهاى نيست؛ زيرا ايجاز،
اداى مقصود با لفظ غيرزائد، و اطناب، اداى مقصود با لفظ زائد است.
برخى براى مساوات، اين آيه را مثال آوردهاند:((وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ...))(فاطر// 43) .
[1]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه (179-181)
[2]بستاني ، بطرس ، 1898 - 1969;محيط المحيط
قاموس مطول للغة العربية;صفحه 958و557و444
[3]باقلاني ، محمد بن طيب ، 338 - 403ق.;اعجازالقرآن;صفحه
89
[4]معرفت ، محمد هادي ، 1309 -1385.;التمهيد
فى علوم القرآن;جلد5;صفحه (572-577)
[5]بستاني ، بطرس ، 1898 - 1969;محيط المحيط
قاموس مطول للغة العربية;صفحه (958-33)و557و444
[6]علوي مقدم ، محمد ، 1311 -;درقلمروبلاغت;صفحه
721
[7]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;قرآن ثقل
اكبر;صفحه 237
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 4347