responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 4224

مجملات قرآن

آيات مجمل

(مجملات قرآن)

(آياتى با اجمال در مفهوم آن)

براى مجمل دو معنا ذکر کرده‌اند:

1. مجمل لفظ مبهمى است که مرادش قابل فهم نيست و در مقابل مبيَّن است؛ بنابراين آيات مجمل آياتى هستند که معنا و مفهوم آن‌ها روشن نباشد.

2. مجمل مقابل مفصَّل و آن بيان کلامى به صورت مختصر و سربسته و بدون تفصيل است؛ از اين رو به آياتى مجمل گويند که فهرست‌وار و بدون تفصيل نازل شده باشند و از ظاهر آيه، مراد و معناى آن به روشنى معلوم نشود و محتاج توضيح باشد. بيشتر آيات‌الاحکام از اين سنخند؛ مانند:((وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ))و((وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا))که مبيّن اين آيات، احاديث نبوى است.

صاحب بصائر ذوى التمييز آيات ذيل را مجمل دانسته است:

1. وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِن قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُواْ (يونس/13) ؛

2. ذَلِكَ مِنْ أَنبَاء الْقُرَى نَقُصُّهُ عَلَيْكَ مِنْهَا قَآئِمٌ وَحَصِيدٌ (هود/100) ؛

3. وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (الحج/77) ؛

4. قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّى رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا (الأعراف/158) ؛

5. تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ (النور/31) .

نيز ر.ک: مجمل


[1]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه (59-60)
[2]فيروز آبادي ، محمد بن يعقوب ، 729 - 817ق;بصائرذوى التمييزفى لطائف الكتاب العزيز;جلد1;صفحه (105-106)
[3]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد2;صفحه 184
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 4224
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست