responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 3892

قلب المنقول

قلب المنقول

(يکى از عوامل اجمال لفظ)

يکى از اسباب اجمال، قلب‌المنقول است؛ مانند:

1. (وَطُورِ سِينِينَ)((تين// 2) که در اصل )«سيناء» بوده است؛

2.((سَلَامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ))(صافات// 130) که در اصل «على الياس» بوده است.

«ال ياسين» از کلمات دشوار و بحث‌انگيز قرآن کريم است و در اين‌که آيا «الياسين» با «الياس» در آيه 123 صافات با هم ارتباط دارند يا نه، ميان مفسران و نحويان همواره محل تضارب آرا بوده است.

طبرى معتقد است اين کلمه تلفظى از «الياس» است و الياس يا الياسين مانند ابراهيم يا ابراهام است که دو تلفظ براى يک کلمه‌اند.

شيخ طوسى مى‌نويسد: نافع، ابن‌عامر و يعقوب اين کلمه را به صورت «آل ياسين» خوانده‌اند؛ يعنى اضافه «آل» به «ياسين»، و ديگران آن را «الياسين» خوانده‌اند.


[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد2;صفحه 214
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه 60
[3]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;قرآن ثقل اكبر;صفحه 201
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 3892
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست