responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 3764

قرينه متصل

مبيِّن متصل

(قرينه متصل)

(لفظ رافع اجمال لفظ مجمل، و متّصل به آن)

«مبيِّن» يا «قرينه» لفظى است که دلالتش واضح باشد و اجمال لفظ مجمل را بيان و روشن کند. در صورتى که اين لفظ، متصل به مجمل باشد، آن را «مبيِّن متصل» يا «قرينه متصل» مى‌نامند؛ مانند((كُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ))(بقره// 187) .

در اين آيه، «من الفجر» بيان تبين و تمايز خيط ابيض از خيط اسود است و اگر اين بيان نبود، آيه بر اجمال خود باقى مى‌ماند.

زرکشي به اين نکته اشاره مي‌کند که قرينه متصل، گاهى سبب تعيّن معنايى مي‌شود که اگر اين قرينه در بين نبود کلام، حمل بر معنايى غير از آن معنا مي‌شد، در اين صورت «تخصيص» و «تأويل» گفته مي‌شود، مثل: «وَحَرَّمَ الرِّبَا» در آيه:((وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا))(بقره//275) که عموميت حلّيت بيع را- که شامل بيع ربوى هم مي‌شود- به بيع غير ربوى محدود مي‌کند، و اگر اين قرينه در بين نبود بيع، حمل بر عموم مي‌شد.

و گاهى اين قرينه فقط سبب آشکار شدن مراد از لفظ مي‌شود، که در اين صورت «بيان» ناميده مي‌شود، مثل: «مِنَ الْفَجْرِ» در آيه: (حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ) (بقره//187) که اگر اين قرينه در بين نبود مفهوم آيه بر اجمال و ابهام خود باقى مي‌ماند.

نيز ر.ک: مبيِّن منفصل.


[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد2;صفحه 215
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه (59-60)
[3]صالح ، صبحي ، 1926 -;مباحث فى علوم القرآن;صفحه 310
[4]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;قرآن ثقل اكبر;صفحه 202
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 3764
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست