نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 3713
قرائت قرآن از مصحف
قرائت قرآن از مصحف
(خواندن و تلاوت قرآن از روي مصحف)
يکي از امور مستحب و داراي اجر فراوان،
حفظ قرآن ميباشد و به دليل تأکيدات پيامبر (ص) و امامان اهل بيت (ع) ، از صدر اسلام
افراد زيادي به حفظ قرآن همت گماشتند. با توجه به استحباب حفظ قرآن، به طور طبيعي اين
مسأله در ذهن قاري قرآن خطور ميکند که از ميان قرائت قرآن از حفظ و قرائت از روي قرآن،
کدام يک افضل است؟
زرکشي در اين باره سه قول را نقل ميکند:
1. افضليت قرائت از مصحف؛ زيرا نگاه کردن
در مصحف عبادت است، و با اين شيوه، ثواب نظر به مصحف هم اضافه ميشود، و به سبب رواياتي
از پيامبر اکرم (ص) که براي قرائت از حفظ هزار درجه، و براي قرائت از مصحف دو هزار
درجه محاسبه ميشود.
2. افضليت قرائت از حفظ؛ با اين توجيه
که منظور از قرائت قرآن تدبّر در آن است و به حکم تجربه، قرائت از مصحف، مخلّ به اين
هدف است.
3. اگر در قرائت از حفظ، تدبّر و تفکر
و حضور قلب براي قاري بيشتر حاصل شود، افضل است و در غير اين صورت، قرائت از مصحف افضل
است.
صاحب کتاب البيان با اشاره به روايات
اهل بيت (ع) قرائت از مصحف را افضل شمرده است. در يکي از اين روايات، امام صادق (ع)
، در وجه افضليت قرائت از مصحف به اين نکات اشاره ميفرمايد: عبادت بودن نظر به مصحف،
بهره مندي چشمان قاري از تلاوت قرآن، و تخفيف بر والدين قاري، اگر چه کافر باشند.
مؤلف البيان تکثير نسخههاي مصاحف و جلوگيري
از اندراس و محو مصاحف را از حکمتهاي توصيه به قرائت از مصحف دانسته است.
نيز ر.ک: فضيلت روخواني قرآن.
[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد1;صفحه (461-463)
[2]خويي ، ابوالقاسم ، 1278 - 1371;البيان
فى تفسيرالقرآن;صفحه 26
[3]كليني ، محمد بن يعقوب ، - 329ق;الكافى;جلد2;صفحه
613
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 3713