نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 251
آيه 059 نساء
آيه اطاعت
(آيه 059 نساء)
(آيه 59 سوره نساء، در باره وجوب اطاعت
از خدا، پيامبر و اولىالامر)
به آيه 59 سوره نساء آيه اطاعت
مىگويند:((يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ
أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ
فِى شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ
وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً) ؛ )اى كسانى كه ايمان
آوردهايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر
گاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را
به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيكفرجامتر است
.
طبق نقل شيخ طوسى و ديگران از امام باقر
(ع) و امام صادق (ع) ؛ منظور از اولواالامر در آيه، أئمه اطهار (ع) هستند؛ خداى متعال
بر اساس اين أيه، اطاعت و فرمانبردارى از ائمه اطهار (ع) را مانند اطاعت از خود و پيامبرش
بر مردم واجب کرد.
مفسران شيعه در اين زمينه اتفاقنظر دارند
که منظور از اولواالامر امامان معصوم (ع) هستند که رهبرى مادى و معنوى
جامعه اسلامى در همه شئون زندگى از طرف خداوند و پيامبر (ص) به آنها سپرده شده است
و غير آنها را شامل نمىشود. البته کسانى که از طرف آنها به مقامى منصوب شوند با
شروط معينى اطاعتشان لازم است.
مفسران اهلسنّت درباره اولواالامر ديدگاههاى
متفاوت دارند؛ از جمله: اولواالامر يعنى زمامداران و حکام؛ نمايندگان عموم طبقات؛ عالمان
و دانشمندان؛ فرماندهان لشکر؛ صحابه و ياران پيامبر (ص) و…. همه مفسران شيعه و برخى از مفسران اهلسنّت بر
عصمت اولواالامر اذعان دارند.
[1]مكارم شيرازي ، ناصر ، 1305 -;تفسير نمونه;جلد3;صفحه
(434-444)
[2]منصور ، عبدالحميد يوسف;نيل الخيرات فى
القراءات العشرة;جلد4;صفحه (387-401)
[3]فخر رازي ، محمد بن عمر ، 544 - 606ق.;التفسيرالكبير;جلد10;صفحه
(142-146)
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 251