responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 2501

سماع قرآن

سماع قرآن

(شنيدن قرائت قرآن)

«سَمع» در معاني متفاوتي همچون: قوه شنوايي، شنيدن (که فعل قوه شنوايي) است و گوش (آلت شنيدن) بکار رفته است. و «سَماع» عبارت است از: صرف شنيدن هر چند بدون اراده باشد. اما «استماع» مصدر باب «استفعال»، و به معناي گوش سپردن همراه با پذيرش قلبي است كه بدون اعمال اراده حاصل نمي‌شود.

در احاديث اسلامى (از شيعه وسنى) فضيلت فراوان براى شنيدن (سماع) و گوش فرادادن به قرآن (استماع) ذکر شده است و منابع علوم قرآنى نيز برخى از اين احاديث را نقل کرده‌اند. به مضامين برخى از اين احاديث اشاره مي‌کنيم:

1. خداوند از مستمع قرآن بلاى آخرت و از تلاوت‌کننده آن بلاى دنيا را دفع خواهد کرد.

2. تلاوت‌کننده و گوش فرادهنده به قرآن در پاداش مساوى‌اند.

3. کسى که فقط يک حرف از کتاب خدا بشنود، برايش يک حسنه نوشته و يک گناه از او محو و يک درجه به او عطا مي‌شود.

طبق احاديث، هنگام تلاوت قرآن، ديگران بايد سکوت کنند.

نيز ر.ک: فضيلت استماع قرآن.


[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد1;صفحه 475
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه 381
[3]خوشنويس،جعفر;القرآن الكريم فى احاديث الرسول الاعظم(ص);صفحه 78
[4]سراج الدين،عبدالله;تلاوة القرآن المجيد: فضائلها,آدابها,خصائصها;صفحه 96
[5]طبرسي ، فضل بن حسن ، 468 - 548ق;مجمع البيان في تفسير القران;جلد4;صفحه (418-419)
[6]ابن منظور ، محمد بن مكرم ، 630 - 711ق.;لسان العرب;جلد8;صفحه 162
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 2501
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست