نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 2501
سماع قرآن
سماع قرآن
(شنيدن قرائت قرآن)
«سَمع» در معاني متفاوتي همچون: قوه شنوايي،
شنيدن (که فعل قوه شنوايي) است و گوش (آلت شنيدن) بکار رفته است. و «سَماع» عبارت است
از: صرف شنيدن هر چند بدون اراده باشد. اما «استماع» مصدر باب «استفعال»، و به معناي
گوش سپردن همراه با پذيرش قلبي است كه بدون اعمال اراده حاصل نميشود.
در احاديث اسلامى (از شيعه وسنى) فضيلت فراوان براى شنيدن (سماع) و گوش
فرادادن به قرآن (استماع) ذکر شده است و منابع علوم قرآنى نيز برخى از اين احاديث را
نقل کردهاند. به مضامين برخى از اين احاديث اشاره ميکنيم:
1. خداوند از مستمع قرآن بلاى آخرت و از تلاوتکننده آن بلاى دنيا را دفع
خواهد کرد.
2. تلاوتکننده و گوش فرادهنده به قرآن در پاداش مساوىاند.
3. کسى که فقط يک حرف از کتاب خدا بشنود، برايش يک حسنه نوشته و يک گناه
از او محو و يک درجه به او عطا ميشود.
طبق احاديث، هنگام تلاوت قرآن، ديگران بايد سکوت کنند.
نيز ر.ک: فضيلت استماع قرآن.
[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد1;صفحه 475
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه 381
[3]خوشنويس،جعفر;القرآن الكريم فى احاديث
الرسول الاعظم(ص);صفحه 78
[4]سراج الدين،عبدالله;تلاوة القرآن المجيد:
فضائلها,آدابها,خصائصها;صفحه 96
[5]طبرسي ، فضل بن حسن ، 468 - 548ق;مجمع
البيان في تفسير القران;جلد4;صفحه (418-419)
[6]ابن منظور ، محمد بن مكرم ، 630 -
711ق.;لسان العرب;جلد8;صفحه 162
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 2501