نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 2193
ختم قرآن
ختم قرآن
(تلاوت قرآن از آغاز تا پايان)
«ختم» به معناى به پايان بردن يا مُهر نهادن بر چيزى و «ختم قرآن» به معناى
تلاوت قرآن از آغاز تا پايان آن است.
از آغازين روزهاى انتشار اسلام عنوان «ختم قرآن» براى مسلمانان آشنا بوده
است، و صحابه درباره چگونگى ختم قرآن و کمترين زمانى که مىشود قرآن را ختم کرد، از
پيامبر گرامى اسلام (ص) پرسشهايى مىکردند و پاسخ مىشنيدند.
درباره کمترين زمان براى ختم قرآنکريم روايتهاى متعددى از پيامبر اکرم
(ص) و ائمه (ع) در دست است که کمترين زمان مناسب براى ختم کامل قرآن را سه روز و بيشترين
و بلندترين زمان را شش ماه دانستهاند.
بهاعتقاد زرکشى آمادگى و استعداد قاريان در بلندى و کوتاهى زمان ختم قرآن
اثر دارد. مرحوم فيض کاشانى (ره) در کتاب شريف محجةالبيضاء مىفرمايد: براى بندگان
سالک راه عمل، شايسته است قرآن را در يک هفته بخوانند؛ چنانکه در حديث وارد شده است؛
و آنهايى که سالک به اعمال قلب هستند و کارهاى فکرى دارند يا به نشر علم مشغولند،
در يک ماه بخوانند؛ چنانکه در دو حديث وارد شده است؛ و اگر از اشخاصى است که در معانى
قرآن زياد دقت مىکند، کمتر از اين کفايت مىکند؛ زيرا به تأمل و تکرار احتياج دارد
و ميتواند حداقلِ وارد شده يعنى پنجاه آيه در روز را بخواند.
نيز ر.ک: آداب ختم قرآن
[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد1;صفحه 470
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد1;صفحه (360-362)
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 2193