responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 218

آيه 015 نساء

آيه حبس

(آيه 015 نساء)

(آيه 15 سوره نساء، در باره حکم اوليه زنان شوهر دار مرتکب زنا)

به آيه 15 سوره نساء- که در باره حبس نمودن زنان شوهرداري است که مرتکب زنا شده‌اند- «آيه حبس» گفته مي‌شود:((وَ اللاَّتِي يَأْتِينَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً) ؛ «و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا شوند، پس چهار نفر از ميان شما (مردان مسلمان) را بر آنان شاهد بگيريد، پس اگر شهادت دادند، آن زنان را در خانه‌ها (ى خودشان) نگاه داريد، تا مرگشان فرا رسد، يا آنكه خداوند، راهى براى آنان قرار دهد (و قانون جديدى بياورد». )

ار امام صادق (ع) نقل شده که مراد از راه ديگر كه خداوند قرار مى‌دهد (أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً) ، حدود الهى و سنگسار و شلاق است.

بعضى از مفسران، آيه را شامل مساحقه و همجنس‌گرايى زنان نيز گرفته‌اند چنانکه از مجمع البيان روايتى در اين باره از پيامبر (ص) نقل شده‌است.

در روايتى ديگر آمده که مسأله‌ حبس در خانه نسبت به زن زناكار، در جاهليّت نيز بوده و اسلام در آغاز آن را پذيرفته است، ولى بعد از تقويت اسلام، مسأله از حبس به اجراى حدّ (تازيانه و سنگسار كردن) تبديل شده است.


[1]مكارم شيرازي ، ناصر ، 1305 -;تفسير نمونه;جلد3;صفحه 306
[2]طبرسي ، فضل بن حسن ، 468 - 548ق;مجمع البيان فى تفسيرالقرآن;جلد3;صفحه 34
[3]فخر رازي ، محمد بن عمر ، 544 - 606ق.;التفسيرالكبير;جلد9;صفحه 527
[4]حر عاملي ، محمد بن حسن ، 1033 - 1104 ق;وسائل الشيعه(آل البيت );جلد28;صفحه 67
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 218
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست