responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 215

آيه 012 حاقه

آيه 012 حاقه

(آيه 12 حاقّه، از آيات مرتبط با فضايل امام علي (ع) )

به آيه 12 سوره حاقّه، «آيه أُذن واعية» گفته مي‌شود: (لِنَجْعَلَها لَكُمْ تَذْكِرَةً وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ) ؛ «تا آن را وسيله تذكرى براى شما قرار دهيم، و گوشهاى شنوا آن را نگهدارى مى‌كنند».

تعيها از ماده «وعى» (بر وزن سعى) در اصل به معناي نگهدارى چيزى در قلب است، سپس به هر ظرفى وعاء گفته شده، چون چيزى را در خود نگه مى‌دارد، و در آيه مورد بحث اين صفت براى گوش‌ها ذكر شده است، گوش هايى كه حقايق را مى‌شنوند و در خود نگه مى‌دارند. يا به تعبير ديگر گاه انسان سخنى را مى‌شنود، و فوراً آن را از گوش بيرون مى‌افكند همانطور كه در تعبيرات عاميانه مى‌گوئيم: از اين گوش شنيد و از گوش ديگر بيرون كرد، ولى گاه روى آن انديشه مى‌كند و در دل جاى مى‌دهد، و آن را چراغ راه زندگى خود مى‌شمرد. اين چيزى است كه از آن تعبير به وعى مى‌شود.

در بسيارى از كتب معروف اسلامى اعم از تفسير و حديث آمده است كه پيغمبر گرامى اسلام به هنگام نزول اين آيه فرمود: «سألتُ ربّى أن يجعلها أُذُنَ علىّ: من از خدا خواستم كه گوش على را از اين گوشهاى شنوا و نگه‌دارنده حقايق قرار دهد»، و به دنبال آن على (ع) مى‌فرمود: «ما سمعت من رسول اللَّه (ص) شيئاً قطّ فنسيته، إلّا و حفظته: من هيچ سخنى بعد از آن از رسول خدا نشنيدم كه آن را فراموش كنم، بلكه هميشه آن را به خاطر داشتم».

در غاية المرام شانزده حديث در اين زمينه از طرق شيعه و اهل سنت نقل شده است، و محدث بحرانى در تفسير البرهان از محمد بن عباس نقل مى‌كند كه در اين باره سى حديث از طرق عامه و خاصه نقل شده است.

و اين فضيلتى است بزرگ براى على (ع) كه صندوقچه اسرار و وارث تمام علوم رسول خدا (ص) بود، و به همين دليل بعد از او در مشكلاتى كه براى جامعه اسلامى در مسائل علمى پيش مى‌آمد موافقان و مخالفان به او پناه مى‌بردند، و حل مشكل را از او مى‌خواستند كه در كتب تاريخي به تفصيل آمده است.


[1]مكارم شيرازي ، ناصر ، 1305 -;تفسير نمونه;جلد24;صفحه 443
[2]طوسي ، محمد بن حسن ، 385 - 460ق.;التبيان في تفسير القرآن;جلد10;صفحه 98
[3]طبرسي ، فضل بن حسن ، 468 - 548ق;مجمع البيان فى تفسيرالقرآن;جلد10;صفحه 519
[4]طباطبايي ، محمد حسين ، 1281 - 1360;الميزان في تفسير القرآن;جلد19;صفحه 394
[5]فخر رازي ، محمد بن عمر ، 544 - 606ق.;التفسيرالكبير;جلد30;صفحه 624
[6]حويزي ، عبد علي بن جمعه ، - 1112ق.;تفسيرنورالثقلين;جلد5;صفحه 402
[7]بحراني ، هاشم بن سليمان ، - 1107ق;البرهان‌ في‌تفسير القرآن;جلد5;صفحه 470
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 215
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست