responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 185

آيات وجه الله

آيات صفت وجه

(آيات وجه الله)

(آيات بيانگر صفت وجه براى خدا)

آيات صفت وجه به آياتى اشاره دارد که وصف وجه را به خداوند نسبت داده و مقصود از آن ذات خداوند يا خشنودى خداوند و مانند آن است.

واژه وجه در قرآن در معانى متعددى به کار رفته است:

1. صورت (عضو بدن) : (نساء// 43؛ بقره//144، 149، 150و 170؛ آل‌عمران/ 106و 107 و) ؛

2. اول و ابتداى زمان: (آل‌عمران// 72) ؛

3. ثواب و خشنودي: (بقره// 272؛ انعام// 52 و) ؛

4. طرف و جهت: (بقره// 115) ؛

5. دوستى و محبت: (يوسف// 9) ؛

6. ذات و عين: (الرحمن// 27؛ قصص// 88) .

در بسيارى از آيات قرآن وجه به خدا نسبت داده شده است که اين آيات دو قسمند:

الف: آياتى که وجه را به خداوند نسبت داده‌اند و منظور آن‌ها ذات پروردگار است؛ مانند:

1) آيه 26 و 27سوره الرحمن:((كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ) ؛ )هر چه بر [زمين] است فانى‌شونده است و ذات باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى خواهد ماند.

2) آيه 88 سوره قصص:(()… كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ) ؛ جز ذات او همه چيز نابودشونده است.

در جوامع‌الجامع، مجمع‌البيان، کشاف، تفسير بيضاوى و… مراد از وجه در هر دو آيه را ذات خداوند دانسته‌اند.

ب: آياتى که وجه را به خدا نسبت داده‌اند؛ ولى منظور رحمت، ثواب و خشنودى خداوند است؛ مانند:

1) آيه 22 سوره رعد:((وَالَّذِينَ صَبَرُواْ ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِمْ)) ؛ و كسانى كه براى طلب خشنودى پروردگارشان شكيبايى كردند.

2) آيه 9 سوره انسان:((إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ)) ؛ ما براى خشنودى خداست كه به شما مى‌خورانيم.

3) آيه 52 سوره انعام:((وَلاَ تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ)) ؛ و كسانى را كه پروردگار خود را بامدادان و شامگاهان مى‌خوانند در حالى كه خشنودى او را مى‌خواهند مران.

مشبّهه با استناد به ظواهر برخى آيات مذکور مثل آيه 115 سوره بقره(()… فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ) ؛ گفته‌اند خداوند تبارک و تعالى نيز همانند انسان صورت دارد. بطلان اين اعتقاد، واضح است؛ زيرا وجه در برخى از آيات به معناى ذات و در آيه 115 سوره بقره به معناى جهت و طرف است؛ نه صورت خداوند.


[1]معرفت ، محمد هادي ، 1309 -1385.;التمهيد فى علوم القرآن;جلد3;صفحه (126-127)
[2]قرشي بنابي ، علي اكبر ، 1307 -;قاموس قرآن;جلد7;صفحه (184-187)
[3]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه (18-19)
[4]طباطبايي ، محمد حسين ، 1281 - 1360;الميزان في تفسير القرآن;جلد1;صفحه (258-259)
[14]همان;جلد16;صفحه (90-95)
[15]همان;جلد13;صفحه (301-302)
[5]مصطفوي ، حسن،1294-1384.;التحقيق فى كلمات القرآن;جلد13;صفحه (45-48)
[6]مكارم شيرازي ، ناصر ، 1305 -;تفسير نمونه;جلد1;صفحه (414-415)
[16]همان;جلد2;صفحه (263-264)
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 185
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست