responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1775

تفسير تابعين

تفسير تابعين

(آراى تفسيرى تابعين)

تابعين، ابتدا براساس قرآن کريم، سنت نبوي، اقوال صحابه و پس از آن، تدبر و تعقل خود در قرآن، قرآن را تفسير مي‌کردند.

در اين باره که حکم تفسير تابعان چيست و آيا جايى که نصى از کتاب، سنت و قول صحابى در دست نيست، قول تابعى مي‌تواند در تفسير قرآن معتبر باشد، به سه نظريه برمي‌خوريم:

1. جواز مطلق؛

2. عدم جواز مطلق؛

3. قول به تفصيل: اگر تابعى در بيان مسئله تنها باشد و شاهد يا مؤيدى نداشته باشد قول وى مردود است؛ اما اگر تابعين بر يک قول اجتماع کنند، بي‌شک حجّت است. البته اگر دسته‌اى از تابعين بر مطلبى اجماع کنند و دسته‌اى ديگر بر خلاف آن، قول هيچ‌کدام حجت نيست.

زرکشى مي‌گويد: از احمد بن حنبل دو قول در رجوع به اقوال تابعين نقل شده، و ابن عقيل هم قائل به منع رجوع شده و همين نظر از شعبة بن حجاج نقل شده، اما عمل مفسران بر خلاف اين است و در کتاب‌هاى خود اقوال تابعين را حکايت مي‌کنند.

نيز ر.ک: تفسير عصر تابعين؛ مفسران تابعين.


[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد2;صفحه 158
[2]ذهبي ، محمد حسين،-1977م.;التفسيروالمفسرون;جلد1;صفحه (131-132)
[3]عك ، خالد عبد الرحمان;الفرقان والقرآن;صفحه (345-347)
[4]عميدزنجاني ، عباسعلي ، 1316 -1390.;مبانى وروشهاى تفسيرقرآن;صفحه 51
[5]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;تاريخ تفسير;صفحه (38-51)
[6]معرفت ، محمد هادي ، 1309 -1385.;التفسيروالمفسرون فى ثوبه القشيب;جلد1;صفحه 311
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1775
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست