نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 1774
تفسير پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله
تفسير پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله
(تبيين مقاصد قرآن توسط پيامبر (ص) )
پيامبر اکرم (ص) را بايد مبين حقيقى قرآن
دانست. صحابه به آن حضرت مراجعه کرده، هرچه را که فهمش براى آنان دشوار بود از محضر
پيامبر (ص) ميپرسيدند.
قرآن نيز تبيين آيات را وظيفه پيامبر
(ص) شمرده، ميفرمايد:((وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ
الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ) ؛ )و اين قرآن را به
سوى تو فرود آورديم تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى
(نحل// 44)
(وَمَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ
لَهُمُ الَّذِى اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ) ؛
و ما [اين] كتاب را بر تو نازل نكرديم مگر براى اينكه آنچه را در آن اختلاف كردهاند
براى آنان توضيح دهى و [آن] براى مردمى كه ايمان مىآورند رهنمود و رحمتى است
(نحل// 64) .
از روايات نيز استفاده ميشود که شخص
پيامبر (ص) خود آيات مجمل قرآن را بيان، و ناسخ و منسوخ آن را براى اصحابش مشخص کرده
است.
براى آگاهى از تفسير پيامبر (ص) ميتوان
به کتابهاى تفسير روايى و کتاب الاتقان سيوطى (جلد چهارم) مراجعه کرد.
ابنمسعود ميگويد: "وقتى آيه((الَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمَانَهُم
بِظُلْمٍ))(انعام// 82) نازل شد، به رسول خدا
گفته شد: ما به خود ظلم نکردهايم؛ پيامبر (ص) فرمود: مراد از ظلم، شرک است؛ چنانکه
لقمان ميگويد:((إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ
عَظِيمٌ))(لقمان// 13) .