responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1765

تفسير باطنيه

تفسير باطنيه

(تفسير با رويکرد تأويلى و باطنى‌گري)

تفسير باطنيه تفسيرى است که بر اساس مذهب باطنيان مبتنى بر اشتمال قرآن بر ظَهر و بَطن، به تبيين و تفسير باطن قرآن مي‌پردازد. باطنيه با استفاده از آياتى از قرآن مانند:((فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ) ؛ )آنگاه ميان آنها ديوارى زده مى‌شود كه آن را دروازه‌اى است باطنش رحمت است و ظاهرش روى به عذاب دارد (حديد// 13) و نيز رواياتى مانند فرمايش پيامبر اکرم (ص) : ما نزلت على من القرآن آية الا و لها ظهر و بطن معتقدند قرآن ظاهر و باطن دارد، و مراد اصلي، باطن قرآن است نه ظاهرش؛ و با اين اعتقاد، تفسير خويش را به بيان باطن قرآن اختصاص داده‌اند.

تفسير باطنيه، تفسيرى بر اساس ايجاد نوعى مماثله بين دو معناى ظاهرى و باطنى است که نه تنها از نظر لغت و عقل ارتباطى ميان آن‌ها نيست، بلکه هيچ‌گونه مؤيدى از جانب شرع نيز ندارد؛ براى مثال، اينان در تفسير خويش، وضو را موالات امام معصوم دانسته، تيمم را تبعيت از شخص مأذون در عصر غيبت، و غسل را تجديد عهد معنا مي‌کنند.

از بارزترين نمونه‌هاى تفسير باطنيه مي‌توان به تفاسير رمزى مانند تفسير رمزى حروف مقطعه و تفسير اسماعيليه و بهائيه اشاره کرد؛ تا آن‌جا که در برخى از متون علوم قرآني، تفسير باطنيه با تفسير اسماعيليه مترادف شناخته شده‌اند.

باطنيان که به فرقه سياسى شبيه‌تر بوده‌اند تا فرقه مذهبي، امامت را پس از امام صادق (ع) حق اسماعيل فرزند بزرگ آن حضرت دانسته، براى کسب قدرت، عقايد خاص مذهبى را بهانه قرار مي‌دادند و مخفيانه تبليغ مي‌کردند، و در اندک مدتى دعوت ايشان نمونه کامل خلع شريعت با استناد به تأويل دلخواه در قرآن و سنّت و احکام شد.

باطنيان در فکر مستندى از عقل و نقل براى آراى تفسيرى خود نبودند؛ بلکه تفسير قرآن تابع اراده رهبران آنان بود و در هر زمان برحسب ميل خود آن را به گونه‌اى تفسير مي‌کردند.

نيز ر.ک: تفاسير باطنيه.


[1]ذهبي ، محمد حسين،-1977م.;التفسيروالمفسرون;صفحه 2
[2]زرقاني ، محمد عبد العظيم ، 1948- م.;مناهل العرفان فى علوم القرآن;جلد2;صفحه 82
[3]سبحاني ، جعفر ، 1308 -;الايمان والكفرفى الكتاب والسنة;صفحه (198-199)
[4]اسماعيلي قوچاني،علي اكبر،1323-;پژوهشى درسيرتطورتفسيروروشهاى تفسيرى;صفحه 94
[5]ذهبي ، محمد حسين،-1977م.;التفسيروالمفسرون;صفحه 62
[6]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;تاريخ تفسير;صفحه 123
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1765
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست