نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 1697
تفاسير حشويه
تفاسير حشويه
(تفاسير روايى محض، بدون تدبر و تامل
در صحت و سقم احاديث)
در قرون اوليه و عصرهاي آغازين تدوين
تفسير، با توجه به حديث منقول از پيامبر اکرم (ص) درباره تفسير به رأي و گناه شمردن
چنين تفسيري، غالب مفسران - بهجز باطنيان - براي اينکه مرتکب چنين خطايي و معذب به
آتش دوزخ نشوند، کوشيدند به جاي تدبر و اعمال نظر و استنباط از آيات و بيان مفهوم و
مفاد قرآن، به نقل احاديث پيامبر اکرم (ص) يا اصحاب در تفسير آيهاي بپردازند؛ تا آنجا
که برخي از اخباريان شيعه و ظاهرگرايان سنّي ميگفتند اگر حديثي در تفسير آيهاي از
قرآن نرسيده باشد، آن آيه را نبايد تفسير کرد؛ بايد گفت خدا و رسولش به تفسير اين آيه
دانا هستند. اين شيوه باعث شد اين گروه براي يافتن حديثي در تفسير آيات قرآن، به هر
منبع و سرچشمهاي مراجعه کنند؛ لذا در صحت و سقم حديث، تدبر و درايت را لازم نميدانستند؛
در نتيجه، روايات اسرائيلي و ساخته و پرداخته سازندگان و سوداگران حديث به فراواني
وارد احاديث تفسيري شد.
در قرن چهارم و پنجم هجري بهاين دسته
از محدثان و اخباريان شيعه لقب حشويه داده بودند؛ يعني کساني که مغزهاي
خود را انباشته از حديث کرده، درباره آن هيچ نميانديشند و اصالت را به حديث ميدهند.
يکي از آثار حشويگري، اعتقاد به تحريف قرآن بود.
[1]صدرحاج سيدجوادي ، احمد ، 1296 -;دائرة
المعارف تشيع;جلد4;صفحه 314
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 1697