نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 1426
ترتيب تلاوت آيات
ترتيب تلاوت
آيات
(تلاوت قرآن
به ترتيب موضعى آيات)
بنا بر گزارشهاي
تاريخي معتبر و متعدد، ترتيب موجود ميان آيات در سورهها، در برخي موارد، مطابق ترتيب
نزول نيست، و پيامبر اکرم (ص) نسبت به برخي آيات دستور ميدادند که در جاي مشخصي از
سوره هايي که قبل از آن نازل شده بودند، قرار داده شوند.
مراد از ترتيب
تلاوت آيات اين است که قرآن به همان ترتيبي که در سورهها قرار گرفتهاند تلاوت شوند،
نه به ترتيبي که نازل شدهاند.
گفته شده رسول
خدا (ص) قرآن را به ترتيب آيات (ترتيب موضعى) مىخواندند، نه به حسب ترتيب نزول آنها؛
و اين دليل روشنى بر توقيفى و تعيينى بودن ترتيب تدوين و تلاوت آيات است و بايد آيات
قرآن به ترتيبى تلاوت شود که در مصحفها تدوين يافته است.
و اما تلاوت
سورهها- بر خلاف تلاوت آيات- توقيفى و تعيينى نيست؛ بلکه قارى مىتواند هر چه از سورهها
را برايش ميسر است، بخواند؛ بدون آنکه به ترتيب معينى ملزم باشد. دليل بر اين مطلب،
حديث حذيفه است که مىگويد پيامبر اکرم (ص) در نماز شب سوره بقره و سپس سوره نساء و
آنگاه سوره آلعمران را مىخواند؛ درحالىکه سوره آلعمران از نظر ترتيب، پيش از سوره
نساء است.
[1]عطار ، داود;آشنايى
باعلوم قرآن;صفحه (190-192)
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 1426