نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 1394
تخصيص قرآن به قياس
تخصيص قرآن به قياس
(تخصيص زدن آيهاى از قرآن با قياس)
از ديدگاه شيعه، اصل قياس باطل است؛ در
نتيجه، تخصيص قرآن با آن به طريقاولى باطل است؛ اما ادعا شده که آيه حد زنا((الزَّانِيَةُ وَالزَّانِى فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ
مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِى دِينِ اللَّهِ...)
؛ )به هر زن زناكار و مرد زناكارى صد تازيانه بزنيد و اگر به خدا و روز بازپسين
ايمان داريد در [كار] دين خدا نسبت به آن دو دلسوزى نكنيد (نور// 2) با قياس
تخصيص خورده است؛ زيرا اين آيه، هر زانى اعم از آزاد و بنده را شامل مىشود و حد آن
صد ضربه تازيانه است؛ ولى مىگويند اين حکم درباره عبد بهخاطر مقايسهاى که با «امه» (کنيز) صورت گرفته تخصيص خورده است:((... فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ
نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ...) ؛ )پس چون به ازدواج [شما]
درآمدند اگر مرتكب فحشا شدند پس بر آنان نيمى از عذاب [ مجازات] زنان آزاد است
(نساء// 25) .
[1]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه 54
[2]حفناوي ، محمد ابراهيم;دراسات فى القرآن
الكريم;صفحه 183
[3]علامه حلي ، حسن بن يوسف ، 648 - 726ق.;مبادى
الوصول الى علم الاصول;صفحه 144
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 1394