responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1391

تخصيص قرآن به حديث

تخصيص قرآن به سنت

(تخصيص قرآن به حديث)

(تخصيص‌زدن آيه‌اى از قرآن با سنّت معصوم (ع) )

«تخصيص قرآن به سنت» را «تخصيص قرآن به حديث» هم گفته‌اند.

ميان دانشمندان اسلامى درباره جواز تخصيص قرآن به سنت اختلاف‌نظر وجود دارد. کسانى که به جواز تخصيص عام قرآنى به خبر واحد معتقدند، بعضى تخصيص قرآن به خبر واحد را در صورتى جايز مي‌دانند که حجيت خبر واحد با ادله قطعى ثابت شده باشد. مى‌توان گفت اغلب علماى شيعه بر اين اعتقادند. عده‌اى مانند عيسى بن ابان، باور دارند که اگر حکم عام قرآنى، پيش از تخصيص به خبر واحد، با دليل قطعى ديگرى تخصيص خورده باشد، با خبر واحد نيز تخصيص‌بردار است؛ و گرنه، جايز نيست.

عده‌اى از علماى اهل‌سنت به عدم جواز تخصيص قرآن به سنت معتقدند.

مثال تخصيص قرآن به سنت:

1. (وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا...) (مائده// 38) مفاد اين آيه که هر سارقى را شامل مى‌شود، با حديث «لاتقطع يد سارق إلّا فى ربع دينار فصاعداً» به «کسانى که بيشتر از ربع دينار سرقت کنند» تخصيص خورده است.

2. آيه مواريث (نساء// 11) که با حديث «القاتل لايرث» تخصيص زده شده است.


[1]مظفر ، محمد رضا ، 1904 - 1964م.;اصول الفقه;جلد1;صفحه 159
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه 54
[3]حفناوي ، محمد ابراهيم;دراسات فى القرآن الكريم;صفحه 183
[4]علامه حلي ، حسن بن يوسف ، 648 - 726ق.;مبادى الوصول الى علم الاصول;صفحه 144
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1391
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست