نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 1338
تاخير
تقديم و تاخير
(تاخير)
(جابهجا کردن يک لفظ از جايگاه طبيعى
آن در کلام، از اسلوب بلاغى قرآن و از اسباب اجمال)
تقديم و تأخير از اسلوبهاى
معانى قرآن، و يکى از اسباب اجمال است. در قرآنکريم برخى الفاظ، مقدم يا مؤخر از جايگاه
خويش در آيات آورده شدهاند. اين کار علاوه بر اين که اصولى و کاملاً نظاممند است
و بر اعجاز بيانى قرآنکريم دلالت دارد، بر زيبايى اسلوب و شيوايى تعبير و حسن سبک
نيز ميافزايد.
درباره جواز تقديم و تأخير ميان علما
اختلاف است.
در مقدم و مؤخر قرآن به دو وضعيت برميخوريم:
1. به حسب ظاهر، معناى آيه مشکل است؛
اما وقتى دانستيم که از قبيل تقديم و تأخير است، معناى آن روشن ميشود؛ مانند:((الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ
الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجَا)قَيِّمًا…)((کهف//
1 ـ 2) که در تقدير چنين است: انزل على عبده الکتاب قيماً ولم يجعل له عوجاً.
نمونههاى ديگرى از تقديم و تأخير که سبب اجمال آيه شده است به اين شرح است: آيه:)(يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا)((اعراف//187) که در تقدير: «يَسْأَلُونَكَ عَنْهَا
كَأَنَّكَ حَفِيٌّ» است، و آيه:)(وَلَوْلَا
كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَكَانَ لِزَامًا وَأَجَلٌ مُسَمًّى)((طه//129) که در تقدير: «وَلَوْ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ
مِن رَّبِّكَ وَأَجَلٌ مُسَمًّى لَكَانَ لِزَامًا» است، و آيه:)(حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ
إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ)((ممتحنه//4) که استثناى
از صدر آيه، يعني:)(قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ
حَسَنَةٌ فِى إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ)(است. )
2. تقديم و تأخير باعث ابهام در فهم معنا نشده است. در اين صورت، سخن از
علّت تقديم و تأخير است که فوايد مختلفى براى آن برشمردهاند؛ مانند: تبرک، تشريف،
تعظيم، مناسبت، ترغيب و برانگيختن و….
نيز ر.ک: اسباب تقديم و تأخير.
[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان
فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد3;صفحه 233
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ،
849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه (38-47)
[3]كمالي دزفولي ، علي ، 1292 -;قرآن ثقل
اكبر;صفحه (324-329)
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی جلد : 1 صفحه : 1338