responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1121

التفات

التفات

(انتقال کلام از اسلوبى به اسلوب ديگر)

صنعت «التفات» يکى از اسلوب‌هاى بديعى قرآن است. انتقال کلام از اسلوبى به اسلوب ديگر، مثلاً از غيبت به خطاب يا از خطاب به غيبت يا از غيبت به تکلم «التفات» نام دارد.

ايجاد شادابى در مخاطب و جلوگيرى از خستگى شنونده، فايده و حکمت اين اسلوب بديعى است.

التفات انواع زيادى دارد که به برخى از آن‌ها اشاره مى‌شود:

1. التفات از تکلم به خطاب:((وَمَا لِى لاَ أَعْبُدُ الَّذِى فَطَرَنِى وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ))(يس// 22) که در اصل «اليه ارجع» بود؛ و مثل:((إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ)((کوثر// 1- 2) ؛ )

2. التفات از تکلم به غيبت:((لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ))(اسراء// 1) ؛

3. التفات از خطاب به تکلم:((فَاقْضِ مَا أَنتَ قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضِى هَذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا)إِنَّا آمَنَّا بِرَبِّنَا لِيَغْفِرَ لَنَا)((طه// 72 - 73) ؛ )

4. التفات از خطاب به غيبت: (حَتَّى إِذَا كُنتُمْ فِي الْفُلْكِ وَجَرَيْنَ بِهِم) (يونس// 22) ؛

5. التفات از غيبت به تکلم:((دَعَوُاْ اللّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنجَيْتَنَا مِنْ هَذِهِ لَنَكُونَنِّ مِنَ الشَّاكِرِينَ))(يونس// 22)((سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا))(اسراء// 1) ؛

6. التفات از غيبت به خطاب:((فَلَمَّا أَنجَاهُمْ إِذَا هُمْ يَبْغُونَ فِي الأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَى أَنفُسِكُم مَّتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَينَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ))(يونس// 23) ، و:((وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا)لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا)((مريم// 88 ـ 89) . )

نوع ديگرى از التفات، تغيير روال سخن است؛ به اين ترتيب که گوينده، مطلبى را آغاز کند، سپس در ميان سخنش، به گمان وجود مخالف يا سؤال‌کننده، به رفع شک يا پاسخ به سؤال مقدّر بپردازد و اين‌گونه گفته خود را تأييد کند؛ مانند:

1.((فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِى وَقُودُهَا النَّاسُ...))(بقره// 24) .

2.((يَا بَنِى آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِى سَوْءَاتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ))(اعراف// 26) .

ابن‌قدامه «اعتراض» -از اساليب بديع- را التفات ناميده است؛ ولى در ماهيت با اين التفات فرق دارد.


[1]زركشي ، محمد بن بهادر ، 745 - 794ق;البرهان فى علوم القرآن(باحاشيه);جلد3;صفحه 314
[2]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه (289-295)و284
[3]باقلاني ، محمد بن طيب ، 338 - 403ق.;اعجازالقرآن;صفحه 99
[4]فيروز آبادي ، محمد بن يعقوب ، 729 - 817ق;بصائرذوى التمييزفى لطائف الكتاب العزيز;جلد1;صفحه (109-110)
[5]معرفت ، محمد هادي ، 1309 -1385.;التمهيد فى علوم القرآن;جلد5;صفحه (359-372)
[6]بستاني ، بطرس ، 1898 - 1969;محيط المحيط قاموس مطول للغة العربية;صفحه 810
نام کتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی    جلد : 1  صفحه : 1121
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست