responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 87

بنابراين چگونه افراد گنهكار مجازات مى شوند در حالى كه با عدل الهى سازگار نيست.

پاسخ: اين اشكال را هم در بخش پيش و هم در معنى چهارم قضا و قدر يادآور شديم، زيرا درست است كه خداوند از ازل مى دانست كه فلان شخص در زمان و مكان مشخصى دست به جنايت مى زند ولى او نه تنها از اصل صدور آگاه بود بلكه ازكيفيت صدور نيز آگاه بود و آن اينكه شخص اين جنايت را از روى اختيار و با كمال آزادى انجام مى دهد.

و به ديگر سخن: علم او از ازل بر اين تعلق گرفته است كه هر معلولى از علت خود و از مجراى سبب خويش صادر گردد و نتيجه آن در انسان اين است كه علم خدا تعلق گرفته است، كه فعل فاعل مريد ومختار، از روى اراده و اختيار صادر گردد. و فعل فاعل مضطر از روى اضطرار و بدون علم و شعور تحقق پذيرد، يعنى علم خدا بر اين تعلق گرفته است كه خورشيد بدون اختيار و اراده بتابد، ولى انسان از روى اراده و آزادى هر عملى را خواست انجام دهد.

يك چنين علم و تقدير قبلى و سرنوشت ازلى كه قرآن و احاديث از آن حكايت مى كند، نه تنها موجب جبر نيست بلكه مؤكد اختيار و حريت و آزادى است، علم خدا در صورتى واقع نما و صد در صد مطابق واقع مى گردد كه فعل انسان با كمال آزادى از او صادر شود، اگر همين فعل از روى جبر و اضطرار از انسان صادر شد در اين صورت علم او خلاف واقع خواهد بود.

5. سرنوشت، و مشيت ازلى الهى

سرنوشت اين است كه تمام موجودات جهان با تمام جلوه هايش پس از

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 87
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست