responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 84

«اگر اهل شهرها و آباديها ايمان مى آوردند و تقوا پيشه مى كردند بركات آسمانها و زمين را بر آنها مى گشوديم» .(اين يك سرنوشت) ولى آنها حق را تكذيب كرده اند ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم(اين هم سرنوشت ديگر)».

و بشر در گزينش هر يك از اين دو سرنوشت كاملاً مختار است، شايد شاعر عارف وحكيم ميرفندرسكى(متوفاى سال 1050) در شعر خود به اين نوع قضا و قدر اشاره مى كند و مى گويد:

تو همى گفتى، مكرر گشت اين بالا و پست *** تا نصيب قضاى آسمان، بيرون ز حكم ماستى

پيش خود گفتن، قضا آسمان اين هر دو خواست *** خود قضاى آسمان بيرون ز حكم ما ستى

غافل از سر قضائى كاقتضاى فعل ما *** گاه اينسان زشت، و گاهى آنچنان زيباستى

هيچ قومى بى سبب مغلوب يا غالب نگشت *** جز در او ضعفى نهان يا قوتى پيداستى

تو ندارى قدرت تشخيص پيدا از نهان *** لاجرم پنهان تو را پيداترين روياستى

دانش و تقوا قوام ملك هر قوم است و نيست *** قائم آن قومى، كه دور از دانش و تقواستى

2. سرنوشت، تشريع واجبات و محرمات

يكى ديگر از معانى سرنوشت تشريع احكام اعم از واجبات و محرمات است و امير مؤمنان به هنگام بازگشت از صفين در پاسخ پرسشگرى آن را چنين تفسير كرد:

«هو الأمر بالطاعة، والنهى عن المعصية، والتمكين من فعل الحسنة وترك

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 84
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست