responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 519

نيست، يعنى چون عمل زشتى وجود ندارد، نمى تواند صورت كمالى نفس را دگرگون سازد و آثار سعادت آفرين آن صور را از ميان ببرد.[1]

6. عوامل احباط [2] در قرآن

عوامل احباط در قرآن عبارتند از:

1. ارتداد پس از ايمان

(...وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالهُمْ فِى الدُّنْيا وَالآخِرَةِ وَأُولئِكَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ).[3]

«هر كس راه ارتداد را پس از ايمان در پيش گيرد و به همان حالت بميرد، اعمال او در دنيا و آخرت باطل مى گردد و آنان براى هميشه در آتش خواهند بود».

2. شرك مقارن با عمل نيك

گروهى از مشركان تصور مى كردند كه محور پاداش، عمل نيك است، از هر فاعلى كه سر بزند. و از اين جهت، به هنگام تعمير «مسجدالحرام» در انتظار پاداش بودند. قرآن در پاسخ آنان يادآور مى شود كه در مسأله پاداش، علاوه بر زيبا بودن عمل، ايمان به خدا نيز شرط است. و در حقيقت علاوه بر


[1] الميزان:2/178ـ179.
[2] مقصود از «احباط» نتيجه آن است كه منكران ومثبتان در آن وحدت نظر دارند، نه احباط اصطلاحى.
[3] بقره/217.
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 519
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست