نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 8 صفحه : 510
شرطى، مستحق پاداشى هرگاه فردى آن عمل را انجام دهد، او حق ندارد، بواسطه عمل نادرستى كه از او سرزده است، حكم پيشين خود را نقض سازد، مگر اين كه از روز نخست وعده خود را مشروط و مقيد مطرح سازد. و چون در برخى از آيات و روايات، عباراتى وارد شده كه به ظاهر حاكى از ابطال ثواب پيشين است، ناچار بايد آنها را به نحوى كه بيان گرديد، تأويل نمود.
2. دليل شرعى و نقلى
آياتى كه به روشنى گواهى مى دهند كه هر انسانى پاداش عمل نيك خود را مى بيند و يا به صورت كامل پاداش داده مى شود، احباط مورد نظر معتزله را نفى مى كند، از جمله آنجا كه مى فرمايد:
«به زودى سعى و تلاش او ديده مى شود و به صورت كاملتر پاداش داده مى شود».
در اين زمينه مى توان به آياتى ديگر كه به همين مضمون است نيز استدلال نمود.[3] تا اينجا با دلايل نافيان آشنا شديم، اكنون دليل مُثبتان را مطرح مى سازيم و پس از آن نظريه خود را در پايان بحث مى آوريم.
[1] زلزله/7. [2] نجم/40ـ41. [3] محقّق طوسى، اين دو دليل را در عبارت فشرده اى چنين آورده است:«والاحباط باطل لاستلزامه الظلم، ولقوله تعالى:(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّة خَيْراً يَرَهُ)» . كشف المراد، مقصد 6، مسأله 7.
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر جلد : 8 صفحه : 510