responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 48

اين نوع آيات، يكسان گرفتن هر دو گروه را بر خلاف عدل الهى مى دانند و مى رسانند كه بايد ميان اين گروه تفاوتى وجود داشته باشد، و چون اين تفاوت در جهان تكليف، تحقق نمى پذيرد، قهراً، پس از مرگ تحقق خواهد پذيرفت در اين آيات به طور اجمال، بر لزوم تفاوت ميان دو گروه تأكيد شده است، و امّا تفاوت اين دو گروه چگونه است، اين قسمت را آيات ديگر به خوبى روشن ساخته اند كه به نقل يك آيه اكتفا مى كنيم.

(إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً وَعَدَ اللّهِ حَقّاً اِنَّهُ يَبْدَءُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ لِيَجْزِىَ الَّذينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ بِالقِسْطِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِيم وَعَذابٌ اَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ).[1]

«بازگشت همه به سوى او است، خداوند وعده حقّى فرموده او آفرينش را آغاز مى كند، سپس آن را باز مى گرداند تا كسانى كه ايمان آورده اند و كارهاى شايسته انجام داده اند، به عدالت جزا دهد، و براى كسانى كه كافر شدند نوشيدنى از مايع سوزان است و عذابى دردناك به خاطر اين كه كفر مىورزيدند».

اين نوع آيات كه شمار آنها در قرآن زياد است، بيانگر كيفيت تفاوت ميان اين گروه و در نتيجه بيانگر جلوه هاى عدل الهى در جهان سزا است.


[1] يونس/4.
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 48
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست