responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 465

آنگاه فرمود:

«ديه مقتول را به وارثان او پرداخت كن و به سوى خانواده خود بازگرد و به فراگيرى برنامه هاى دينى خود بپرداز».

از سخنان اميدبخش امام (عليه السلام) نور اميدى در روان تاريك زهرى درخشيد، از انزوا و خمودگى نجات يافت، و از آن پس در شمار اصحاب و ياران امام چهارم (عليه السلام) جاى گرفت.[1]

3. آيا توبه از گناه واجب است؟

در آغاز بحث يادآور شديم كه توبه از نظرهاى مختلفى مورد بحث قرار مى گيرد ويكى ازبحثهاى مربوط به آن، كه در حقيقت بعد فقهى آن به شمار مى رود، الزامى بودن آن است . وجوب توبه گاهى از نظر عقل مورد بحث قرار مى گيرد وگاهى از نظر نقل يعنى كتاب و سنت.

از نظر عقل، وجوب آن مسلّم و روشن است و به قول مرحوم نراقى هر كسى معنى «وجوب»و معنى «توبه» را بداند در لزوم آن از نظر عقل شك و ترديد نمى كند، زيرا توبه مايه سعادت و وسيله نجات از عذاب دايمى است و عقل هر فردى بر تحصيل خوشبختى و دورى از بدبختى حكم و فرمان مى دهد. در اين مسأله نبايد شك و ترديد كرد وحتى اشاعره كه منكر احكام عقلى در قلمرو «عقل عملى» هستند اگر به خود بيايند و سرنوشت خود را از نظر توبه و ترك آن بسنجند از درون، نداى فطرت را بر وجوب آن خواهند شنيد.[2]


[1] بحار الأنوار:46/132; علامه مجلسى اين روايت را از مناقب ابن شهر آشوب نقل كرده است. البته داستان مزبور با اندكى تفاوت در مجموعه ورام نيز نقل شده است.
[2] محقّق طوسى دليل عقلى وجوب توبه را اين گونه يادآور شده است:«وَالتَّوبَةُ واجِبَةٌ لِدَفْعِهَا الضَّرَر»:«توبه واجب است، زيرا مايه دفع ضرر (عقوبت اخروى) است».
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 465
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست