responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانی، جعفر    جلد : 8  صفحه : 298

عادل و حكيم نباشد، زيرا با اين كه مى داند كه پذيرفتن شفاعت شفيع بر خلاف مصلحت و بر خلاف مقتضاى دادگرى است امّاروى علاقه اى كه به شفيع و يا به حفظ ارتباط خود با او دارد، حكم نخست را نقض كرده و آن را بر اقامه عدل و انجام امور بر وفق مصالح، ترجيح داده است.

پاسخ:

با در نظر گرفتن معنى صحيح شفاعت روشن مى شود كه در علم خدا دگرگونى پديدنمى آيد، بلكه اگر دگرگونى هست در ناحيه مجرم و گنهكار مى باشد، يعنى وضع او طورى مى شود كه مستحق رحمت الهى مى گردد در صورتى كه قبلاً داراى چنين وضع وحالى نبوده است.

براى روشن شدن مطلب خوب است حال گنهكارى را در نظر بگيريد كه راه ندامت و پشيمانى، و توبه و بازگشت به سوى خدا را در پيش گيرد، يك چنين فرد پيش از اين انقلاب روحى در دادگاه خداوند مجرم شناخته شده، و مشمول كيفرهايى بود، ولى پس از توبه و انقلاب روحى و بازگشت به سوى خدا، وضع و روحيه او دگرگون گرديده ومشمول رحمت گسترده خدا مى شود.

اكنون بايد ديد كه در اين موقع انقلاب و تحول و تغيير و دگرگونى در كجا پديد آمده آيا علم و اراده خدا تغيير يافته، يا اين كه تحولى در حال مجرم پديد آمده، به طور مسلم حقيقت، صورت دوم است، زيرا چون اين فرد در پرتو توبه، خود را عوض كرده است، ديگر اين فرد توبه كار كه از كرده خود پشيمان است و تصميم گرفته است كه در آينده گرد چنين گناهى نگردد آن فرد طغيانگرى نيست كه خشم و كيفرهاى الهى را ناديده گرفته و از همه چيز جز هوس نفس غافل بوده و چون موضوع عوض گرديد طبعاً بايد حكم الهى هم درباره وى عوض شود.

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانی، جعفر    جلد : 8  صفحه : 298
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست