responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 297

اين ابهام هاى چهارگانه، شفاعت را به صورت يك روزنه رجا و اميد درآورده و انديشه تمرد و عصيان را به اعتماد شفاعت شافعان از اذهان بيرون رانده است.

شفاعت و دگرگونى علم و اراده خدا

جاى گفتگو نيست كه هر نوع محكوميتى كه براى مجرم در دادگاه الهى تعيين گردد، عين عدل و داد خواهد بود، و آن را بايد مطابق مصلحت و مقتضاى عدل الهى دانست، در اين صورت اين سؤال پيش مى آيد كه هرگاه نخستين حكم خداوند درباره مجرم، عين عدل و داد و مطابق مصلحت است ديگر دليل ندارد كه به وسيله شفاعت حكم ياد شده نقض گردد، زيرا نقض حكم نخست از دو حال خارج نيست.

يا حكم دوم مطابق مصلحت ومقتضاى عدل الهى است و حكم نخست بر خلاف عدل و مصلحت مى باشد. اين فرض دو صورت دارد:

1. يا بايد خدا را غير عادل بدانيم ومعتقد شويم كه با توجه به بر خلاف عدل بودن حكم نخست، آن را تصويب كرده است و اين مطلبى است كه بايد ساحت مقدس خدا را ازآن پيراسته بدانيم.

2. و يا اين كه آگاهى خدا را نارسا و تشخيص نخست او را اشتباه بدانيم وبگوييم علم و اراده او بسان ديگر دادرسان قابل تغيير و دگرگونى است. اين فرض نيز باطل است، زيرا علم او عين ذات او است تغيير در علم او ملازم با تغيير و دگرگونى در ذات او مى باشد، وذات متغير كه بسان موجودات مادى در حال تبديل باشد، شايسته مقام ربوبى نخواهد بود.

و اگر فرض كنيم كه حكم نخست عين عدل ومصلحت بوده، و حكم دوم بر خلاف آن مى باشد، نتيجه اين فرض اين است كه خداوند فرمانروايى

نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانى، شیخ جعفر    جلد : 8  صفحه : 297
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست