responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانی، جعفر    جلد : 8  صفحه : 296

نواهى الهى را بى اثر خواهد ساخت، ولى اگر اين دو قسمت مبهم گذارده شود، و روشن نگردد كه شفاعت درباره چه اشخاصى و يا درباره چه گناهانى مؤثر واقع خواهد شد ديگر كسى جرأت بر انجام گناه و ارتكاب معصيت پيدا نخواهد كرد.

2. ابهام از نظر وقت و انجام عقوبت

اگر فرض شود كه مجرم و يا نوع جرم تعيين شود، امّا نسبت به وقت پذيرفته شدن شفاعت ويا انواع عذاب و عقوبت ها، ابهامى باقى بماند ديگر چنين وعده اى مايه جرأت و تمرد نمى گردد.

اتفاقاً نه تنها مجرم و جرم، در قرآن به طور مبهم بيان شده است و توضيحاتى در اين باره داده نشده است بلكه انواع كيفر، و اين كه چه نوع كيفرى مشمول شفاعت خواهد شد نيز به طور مجمل وارد گرديده است و نيز وقت شفاعت و اين كه آغاز پذيرفته شدن شفاعت چه لحظه اى است، به طور مبهم آمده است.

روز محشر، روز بس دراز ويك روز آن معادل هزار سال دنيا و يا پنجاه هزار سال آن است.[1] و براى انسان در چنين روزى مواقف مختلفى است كه هول و هراس برخى كمتر از دردهاى عذاب نيست، هيچ گنهكارى نمى داند كه اگر مشمول شفاعت گرديد از چه لحظه اى مشمول چنين فيضى خواهد بود، آيا از نخستين لحظات حشر، مورد شفاعت قرار خواهد گرفت يا پس از گذشتن پاسى از آن، ويا پس از چشيدن قسمتى از دردها و عذاب هاى الهى.


[1] (...وَإِنَّ يَوْماً عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَة مِمّا تَعُدُّونَ) (حج/47).
« يك روز نزد پروردگار تو، معادل با هزار سال شما است».
(...فى يَوْم كانَ مِقْدارُهُ خَمْسينَ أَلْفَ سَنَة ) (معارج/4).
نام کتاب : منشور جاويد نویسنده : سبحانی، جعفر    جلد : 8  صفحه : 296
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست